Znate onu narodnu „Puno baba, kilavo dijete“? Upravo me ta poslovica podsjeća na današnje borbe modernog poduzetništva. Iz svakog grma viri netko sa svojim savjetima kako doći do prvih 1.000 pratitelja, dijeli tajne formule za pisanje objava za društvene mreže ili pak kako se obogatiti preko noći. I sama sam podlegla takvim utjecajima pitajući se ima li smisla da otvaram obrt ako moram raditi te sve stvari koje zapravo iz dubine duše ne želim. Da stvar bude još i luđa, bavim se i otvorila sam obrt za digitalni marketing.
Možda se i ti u svojem kutku svemira boriš s istim takvim problemima. Možda misliš da trebaš imati sve ispolirano i izglancano da bi mogla otvoriti ili „održati na životu“ paušalni obrt. Možda misliš da trebaš naučiti koristiti još xy različitih programa ili steći određen broj vještina. A možda sve što trebaš je pročitati drukčiju perspektivu poduzetništva.
Zato sam odlučila s tobom podijeliti 7 (osobnih) zabluda koje su mene sprječavale da otvorim svoj paušalni obrt.
1. Trebaš napisati poslovni plan
Poslovni plan nije obavezno imati kod otvaranja paušalnog obrta. Uglavnom se piše zbog mjera za samozapošljavanje ili ako netko baš želi imati jasniju sliku kako će njihovo poslovanje izgledati. Meni, ženi koja je sama svoj šef i jedini zaposlenik, taj plan ne treba. Jasno mi je koji spektar usluga ću pružati, i za to mi je dovoljan razgovor sa samom sobom i okvirni cjenik.
Netko tko ima pogon, proizvode, različite dobavljače ili otvara neki drugi oblik poslovanja, možda će trebati poslovni plan. Za ovo što sam si ja zacrtala, definitivno nije postojala potreba da svoje vrijeme ulažem u pisanje poslovnog plana ili da nekome plaćam da mi ga napiše.
2. Ništa bez mjera za samozapošljavanje
Ruku uz ruku s poslovnim planom dolazi i priča o mjerama za samozapošljavanje. Znam da je to jedna odlična mjera koja je brojnim poduzetnicama olakšala otvaranje poslovanja. Slično kao i s poslovnim planom, mjere za samozapošljavanje dobro će doći nekome kome je potrebna određena oprema za proizvodnju ili obavljanje usluga.
Ipak, jedina stvar koja meni treba je laptop i nekako se nisam htjela obvezati državi. Uštedjela sam novac prije otvaranja obrta te nisam vidjela potrebu da odgađam otvaranje. Uz to, ne volim se ni na koji način osjećati se dužnom ili obvezanom. U slučaju da stvari s obrtom ne ispadnu kako sam zamišljala ili se „život dogodi“, željela sam zadržati fleksibilnost oko zatvaranja obrta.
3. Moraš imati web stranicu i profile na društvenim mrežama
Da, znam, nemojte me gađati jajima. Vjerujem da većina poduzetnica ima jedno i drugo. Ne kažem da je loše imati te sve kanale, ali mislim da nije nužno, presudno ili nešto što 100% određuje tvoj uspjeh. Ako ste „one man (girl) band“, tek ste počele i cilj vam je imati desetak klijenata, imati sve te kanale možda i nije najbolje ulaganje vremena.
Svaki kanal zahtijeva posebnu pažnju i koliko toliko redovitu aktivnost.
Trenutno, jedini službeni profil na društvenim mrežama koji nosi ime mog obrta je na LinkedInu. Nisam se upuštala u izradu Instagram, Facebook ili TikTok profila jer znam da moja publika nije tamo, a ako i je neće biti prijemčiva za takvu vrstu sadržaja. Da se bavim nečim drugim, recimo da prodajem ručno rađene proizvode, vjerojatno bih najprije napravila Instagram, povezala ga s Facebookom i tamo objavljivala sve novosti.
Kad je riječ o web stranici, izrada jedne poštene može doseći i 1000 eura. Za nekoga tko je tek na početku, to je dosta novaca. Iako sam iz navedenih razloga odustala od web stranice, napravila sam landing page u MailerLiteu u potpunosti besplatno kojeg je bilo jednostavno napraviti i na kojem se nalaze sve relevantne informacije o mom obrtu.
Postoje i druge alternative. Recimo, koristila sam i porfolio u obliku brošure koju sam učitala na Google Disk i linkala sve svoje radove.
Sve u svemu, imam drukčije načine promocije. Imam LinkedIn profil na kojem objavljujem samo i isključivo kad imam nešto za reći ili podijeliti. Davnih dana sam prestala slušati savjete o tome što i kako je najbolje te sam se oslonila na vlastitu intuiciju i objavu sadržaja koji predstavljaju mene. Uz to, mudro biram svoje bitke. Možda će jedan ovakav blog post, post u nekoj Facebook grupi ili sudjelovanje na nekom eventu imati puno veći odjek nego što će imati 10 objava na Instagram profilu. Manje vremena, a ciljana publika.
4. Previše je konkurencije
Zapravo, konkurencija za mene ne postoji. Zvuči čudno? Neka Ivana iz Zagreb možda ima isto obrt za digitalni marketing. Ta ista Ivana vjerojatno ne nudi sve iste usluge kao i ja. Vjerojatno je njen cjenik drukčiji. Ona možda želi totalno drukčije klijente od mene. Možda ima totalno drukčiji pristup ili vibru nego što ju ja imam. Ima neki drugi stil. Ivana je totalno drukčija od mene bez obzira što naizgled radimo isti posao. Na kraju krajeva, možda ta Ivana meni proslijedi klijenta koji nije nju ili ja njoj svoga kojemu bi bilo bolje s njom.
Svijetu treba jedna takva ti sa svime što ti možeš pružiti i što te čini drukčijom.
Disclaimer: Ne poznajem nijednu Ivanu iz Zagreba koja se bavi digitalnim marketingom.
5. Imati svoj posao je rizično
Pa i nije kad malo dublje razmisliš o tome. Meni se čini da je puno veći rizik zapeti tamo gdje ti se ne sviđa. Rizik je uopće ne probati. Naravno, samo i isključivo ako je to ono što ti želiš zbog sebe. Ne zato jer je sad fora biti poduzetnica nego zato što osjećaš da nešto u tebi čuči i želi izaći van. Također, otvoriti paušalni obrt je najmanje rizično jer ti treba 0 eura da ga otvoriš, uvijek ga možeš zatvoriti, a možeš i raditi kod drugog poslodavca istovremeno. Imati svoj posao je prilika. Prilika da upoznaš sebe, da krojiš svoj raspored, da sama diktiraš kako želiš da tvoj život izgleda.
6. Nemaš dovoljno iskustva
Velika je šansa da ti koja si to pomislila i prepoznala se u ovoj šestoj zabludi, nisi osoba kojoj nedostaje iskustvo. Hajmo pretpostaviti da možda i nemaš dovoljno iskustva. Možda ti je hobi crtanje, fotkanje ili dizajn, ali radiš to više za sebe. Probaj ponuditi to što imaš, pokaži to svijetu i vidi kakav je interes. Napravi nekoliko crteža, fotki ili brošura za prijateljicu, ponudi besplatno nekome kome možda treba. To će ti dati vjetar u leđa s kojim ćeš moći izgraditi portfolio.
Kad to sagledaš iz ove perspektive, veća je šansa da ti ne fali iskustva, već hrabrosti da probaš.
7. Papirologija je prekomplicirana
Papirologija može biti komplicirana, ali je dobra vijest da se ti njome ne moraš baviti. Sledi mi se krv u žilama pri pomisli da sama moram izdavati račune ili razmišljati o porezu i doprinosima. Sve što ja želim jest baviti se svojim poslom i pustiti druge da rade svoj. Zato je dobro da danas, bez obzira koji oblik poslovanja otvaraš i u kojoj industriji, netko je već to napravio prije tebe. Uz to, postoje žene i u BYOB grupi koje ti mogu pomoći u svim koracima otvaranja poslovanja, dati ti savjete i upoznati te s praksama. Na ovom putu ne moraš i nećeš biti sama.
1 comment
[…] sam se vratila s 20-dnevnog solo putovanja Španjolskom. Budući da sam otvorila svoj obrt za digitalni marketing prije otprilike 6 mjeseci, trudila sam se putovati na kreativan i povoljan način jer sam još u […]
Comments are closed.