Kako napisati PR tekst koji će novinari poželjeti objaviti

by Ivana Granić Vican
1.7K views

Svaki početak je težak i mnogi od nas kreću od nule – nula prodanih proizvoda, nula pratitelja, nula poruka, nula reakcija na storije. Građenje vlastite zajednice i ostvarivanje prvih kupnji veliki su trenutci na koje se ponekad čeka i mjesecima. Ipak, objave novinara mogu biti mali prečac do velike budućnosti. Oni imaju čitatelje, a u tom leži njihova moć da te predstave svijetu. Međutim, da bi te oni predstavili svijetu – ti se prvo moraš predstaviti njima. Iz cipela bivše novinarke, sadašnje poduzetnice i suvlasnice dvaju brendova, mogu ti pokazati male putokaze do dobrog PR teksta. Nema univerzalnog pravila, ali ove moje misli meni su oduvijek dobro radile posao.


Idealan PR tekst

1. SAMO KRENI – ŠTO?

Na samom početku, kreni od skice. U najgrubljim crtama i najgrubljim riječima opiši samoj sebi što tvoj proizvod jest. Ili odgovori na pitanje meni! Što je tvoj proizvod? Nakit, hrana, restoran? Odgovori mi jasno, u osnovnim crtama. Dopusti mi da shvatim iz prvog pokušaja. Dodaj i nekoliko pridjeva koje želiš vezati za svoj brend – jednostavnost, jedinstvenost,… Te skice ćeš, naravno, na samom kraju dotjerati i dodatno ukrasiti. Ali zapamti – kratko i jasno – kreni!

2. ISPRIČAJ PRIČU – TKO?

Tvoj proizvod predstavlja tebe. Ti predstavljaš njega. I ne želimo ga samo kupiti, želimo te shvatiti, s tobom se u nekim crtama poistovjetiti. Kako si krenula? Odakle si počela? Ne mora to biti priča koja će šokirati publiku, ne mora biti bajka koja oduzima dah. U redu je da si krenula iz garaže, uloživši zadnje pare u sirovine za proizvodnju. Podijeli to s ljudima. Podijeli svoju inspiraciju. Ispričaj kako si došla do problema koji tvoj proizvod rješava. I ne skrivaj lice. Koliko god nelagodno bilo u samom početku, važno je da licem staneš i stojiš iza svog proizvoda, ponosito i na sebe ponosno! Uostalom, nitko ne želi vidjeti još jednu reklamu proizvoda, ali postoji dio onih koji će voljeti tvoju priču. I zajedno s njom – tvoj proizvod.

3. ZA KOGA?

Za koga je tvoj proizvod? Kako si zamislila osobu koja ga kupuje? Tko je ona? Što joj treba?

Dopusti da se ljudi poistovjete s tvojom pričom i tvojim proizvodom. Koji problem tvoj proizvod rješava? Ne, ne mora biti čarobni štapić koji otklanja bore i vraća vječnu mladost. U redu je da je problem jednostavan i rješenje jednostavno, ali mora biti konkretno.

I kad kažem problem, mislim ”problem”. Tvoj proizvod može biti nakit. Tu nema problema, ali može postići da se žene od njega osjećaju posebno, jedinstveno. Može biti dekoracija koja osvaja na prvi pogled. Netko ju traži i pobrini se da u tekstu kažeš da je tvoj proizvod baš za tu osobu.

4. KAKO?

Ne zaboravi napisati kako doći do tebe. Linkaj svoje profile, svoj shop. Kako god maleni i u kojim god povojima bili. Nemaš se čega sramiti! Omogući svojim kupcima da te pronađu brzo i lako. Guglati petsto pojmova na putu do tebe nije zabavno i odbit će mnogi. Omogući sve svoje prečace u tom tekstu.

3. NAPIŠI TEKST U WORDU

Kako poslati tekst novinarima? Tehnička dilema, ali veoma relevantna. Pošalji im ga u najpristupačnijem formatu. Predlažem Word! Zašto?

Shvatimo novinare. Iako nam ponekad ne izgleda tako, riječ o ljudima s vrlo dinamičnim poslom u kojem prate vijesti, istražuju, nazivaju ljude. I moguće je da neće imati vremena proguglati sve što ih zanima. Ponudi im gotovo rješenje – pismen, koncizan i fluidan tekst čije dijelove mogu kopirati. A iz Worda se može kopirati! Ne zaboravi pritom da ne pišeš dekorativnim i nečitkim fontom, pazi da lijepo poravnaš tekst.

I ne dulji. Ispiši maksimalno stranicu i pol. Po mom sudu, sve više je previše!

4. GRAMATIKA I PRAVOPIS

Danas nas sami alati za pisanje ispravljaju, ali pripazi na strukturu svojih rečenica. Moj su prijedlog kratke i jasne rečenice, bez šest tisuća surečenica. Nisi Krleža i ne moraš to biti da bi sama predstavila svoj proizvod svijetu.

Ako imaš dvojbe gramatičke prirode, googlaj! Google je veliki prijatelj PR tekstova. A moje tople preporuke ima alat Hašek. Hašek je alat koji ispravlja pravopisne pogreške i otkrit će tvoje tipfelere te ih prokazati crvenom bojom.

5. DRUGI POGLED

Nakon sati i sati provedenih nad istim tekstom, veoma je upitno jesmo li u konačnici potpuno svjesni njegove konciznosti, jasnoće. Predlažem da se makneš i prespavaš ga pa drugi pogled baciš sutra. Osim toga, bilo bi dobro da svoj pr tekst pošalješ barem troje bliskih ljudi na čitanje i zamoliš za bolnu iskrenost. Jesu li razumjeli što je pjesnik htio reći? Koliko im je jasno? Zamisli da su oni tvoji budući kupci i uzmi povratnu informaciju u obzir.

6. FOTOGRAFIJE

Iako su mobiteli danas stigli jako daleko i njihove su kamere odlične, zbog nečega ljudi ipak biraju profesionalne fotografe. Naime, ako slikaš mobitelom, lako je upasti u zamku amaterske obrade fotografija. Ona je brza, laka i izgleda divno. Odlično će poslužiti za tvoje buduće društvene mreže. Međutim, smanjuje rezoluciju fotografija i čini ih pomalo neuglednima za portale. Ali ako se pripremaš za slanje PR teksta, nije loše posegnuti za profesionalnim fotografom. Oni će ponuditi dobro oko, dobru rezoluciju, atraktivnu fotografiju. I ne, ta usluga ne mora koštati kao tvoj godišnji odmor. Budi otvorena uma, potraži mlade nade. Pitaj za preporuke! Dok otvaraš svoja vrata, otvori ih i nekom drugom. Pronaći ćeš potporu, osigurati za bazu fotografija koje će služiti za PR tekstove, razne oglasne materijale, društvene mreže. Višestruko ćeš ih koristiti i višestruko će ti se isplatiti.

7. PAZI KAKO PIŠEŠ MAIL

Bilo bi dobro da mail nasloviš ”Novi hrvatski brend XY nudi atraktivno…” ili, pak, ”Mladi brend XY oduševio publiku XY proizvodom za…”. Još nisi nikog oduševila? Jesi! Samu sebe. A ostale ćeš tek oduševiti. Nije to laž, to je manifest!

Napiši uljudan, uvažavajući mail u kojem pristojno pozdraviš i tek se kratko predstaviš. Nemoj prekopirati cijeli PR tekst u korpus maila. To ide u priloge, a ne u tijelo samog teksta. Dovoljno je se ljubazno predstaviš i uputiš novinare na svoj tekst. Važno je, također, da ostaviš svoje kontakte. Netko te možda poželi upoznati bolje i daj mu priliku da te nazove.

Ovo i nije baš kratak vodič za dobar pr tekst, ali sadrži sve trikove koje ja smatram relevantnima. Svim srcem se nadam da će poslužiti i tebi. Želim ti sreću!

Ako vam se svidio Ivanin članak o PR tekstovima, nastavite čitati dalje, i naučite trikove za automatizaciju poslovanja.

You may also like

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More