Posljednjih godina definitivno je sve više u trendu porast pojma tekstovi i sadržaj za web stranice. Ako ste velika tvrtka s nekoliko stotina zaposlenih, velika je vjerojatnost da to za vas radi specijalizirana agencija kojoj ste prepustili u ruke cijeli koncept vašeg weba – od vizuala, društvenih mreža pa sve do sadržaja. Ali, ako ste vi ipak mali poduzetnik ili poduzetnica, freelancer, OPG, obrt teško je da ćete si uz par mjeseci rada (pa čak i nekoliko godina) uspjeti priuštiti nekoga da konstantno radi za vas to isto.
Upravo zato, sve se više pokazuje potreba da svatko nauči koje su to osnovne smjernice kod kreiranja i pisanja sadržaja za web.
Danas se nameće pojam da svatko zna pisati. I ne, ne mislim pod tome ništa loše. Pisati i može svatko. Ali, kada se radi o pisanju kojeg će vidjeti javnost, o pisanju koje mora privući vašu ciljanu publiku i buduće klijente – tada kreće pisanje s pravilima. Nije dovoljno sjesti i ‘ajmo danas ovu temu, sutra ovu, ma gle ovo mi se čini zgodno, mogli bismo o tome nešto napisati’.
Bitno: Istraživanje i još malo istraživanja
Kada započinjete svoju poduzetničku priču, svi pričaju o tome da morate imati svoje ključne kupce. Idealne klijente. Persone. Osobe kojima se vi obraćate i kojima vi prodajete svoj proizvod ili uslugu. Ako ste već ušli u poduzetništvo, a pretpostavljamo da jeste, onda vi to već znate. Međutim, tu priča ne staje. Svi mi imamo konkurenciju. A istraživanje nam daje uvid u to što radi konkurencija te istovremeno govori o tome u čemu se to mi možemo istaknuti da radimo bolje. Bolje od njih. Jer istraživanje konkurencije definitivno ne znači i kopiranje. Tako učimo što mi imamo, a oni ne. Kada to znate, lakše ćete napraviti bilo kakav sadržaj za svoj web, a posebice za neizostavne blog postove koji su postali okosnica skoro svake web stranice.
Jako bitno: ključne riječi
Jedan veliki dio istraživanja kojeg morate provesti prije svakog kreiranja sadržaja jest pretraga ključnih riječi. Kroz te riječi pokazujete vašu namjeru koja će zadovoljiti namjeru korisnika i njegov problem. Nikada nemojte koristiti riječi koje nemaju apsolutno nikakve veze s vašim proizvodom i uslugom, koje su stavljene u pogrešan kontekst i fraze koje nisu prirodne. Nemojte ih koristiti ni u govoru, a kamoli u pisanju tekstova i blogova za vaš web. Cilj kod ključnih riječi je izraditi popis najrelevantnijih rezultata jer kupci traže prema ključnim riječima, a vi tako ciljate svoje korisnike.
Krenite, ne razvlačite
Dakle, kada ste na webu i kada nešto čitate na webu, nemate puno prostora za manipuliranje. Za opisivanje. Velike uvode i kreativu. Imate doslovno par sekundi kojima ćete privući čitatelja i zato je ono najbitnije reći na početku. Moje godine rada provedene u novinarstvu to su me naučile, a sada upravo to primjenjujem na bilo kojim tekstovima koje pišem. Prvih par rečenica koje ćete napisati su ključne da čitatelj ostane na vašem profilu/tekstu/članku. Zaintrigirajte ga, ali istovremeno pružite sve informacije kroz par riječi koje mu želite reći. A tek nakon toga krenite s onim ‘manje’ bitnim detaljima. Zapamtite, uvod je mamac! Tek tada razrađujete problem i nudite rješenje.
A o čemu da pišem?
Ključno pitanje je ipak za koga pišete i tu se uvijek sjetite osobe kojoj se obraćate. Tako ćete znati što tu osobu zanima, kakva pitanja ima u glavi, što bi vas mogla pitati i slično. Primjerice, ako se bavite prodajom cvijeća i pišete blog postove za svoju web stranicu, mene kao kupca zaista zanima koje cvijeće bi mi uspijevalo tijekom ljeta na sjevernom strani kuće. Zašto ne napisati tekst o tome?
Osim toga, dobre ideje su uvijek da uzmete pitanja koja najčešće dobivate u inbox ili da istražite što se piše po forumima i na društvenim mrežama. Tamo su zajednice ljudi i vjerujte, uvijek ćete naići na neke podatke i pitanja koja možete iskoristiti, a time i potencijalno dobiti prednost ispred konkurencije.
Nikoga ne zanima samo prodaja i ‘mi smo ovo, mi smo ono’
Po meni, ono najbitnije što nikako nemojte raditi u svom sadržaju jest to da natrpane tekst samo informacijama O VAMA i o tome što PRODAJETE. Svakako da je bitna prodaja (zbog nje zbog svi tu) i činjenica da klijenti moraju znati ponešto o vama, ali ipak ne dozvolite da to bude ključno. Nitko ne voli ‘hvalisanja’ i ‘ja, ja, ja’ ili ‘mi, mi, mi’.
- Nužno je da podignete svijet o svom brendu/tvrtki/usluzi/proizvodi, ali educirajte ljude ZAŠTO oni to nešto vaše trebaju. U čemu će im to pomoći, zašto je dobro, kako im olakšava svakodnevicu, neki problem. To je ključ!!
I iako vam se ne da – uredite tekst!
Nabacane rečenice jedna do druge i hrpa teksta na jednom mjestu nije privlačna baš nikome. Potrudite se malo oko toga da sadržaj koji ste napisali bude vizualno privlačan. To je prvo što ljudi uočavaju i vjerujte mi, veća je vjerojatno da će tada i pročitati. Pazite na naslov jer o njima ovisi hoće li netko uopće kliknuti na sam tekst na webu, koristite nabrajanja (točkice i brojeve vole apsolutno svi i s time nikada nećete pogriješiti) i pišite hijerarhijski.
Iako tu ima puno specifičnih stvari na koje valja paziti, a koje se tiču SEO područja, a o tome drugom prilikom. Za sada, još bih spomenula da pokušate pisati u odlomcima, stavljajte praznine, boldajte ključne riječi, ukosite citate ako ih imate. Sve te male ‘sitnice’ uvelike doprinose samom vizualnom izgledu cijelog vašeg teksta za web, ali i čitavoj stilizaciji, a uz to – veće su šanse da ga netko uopće pročita!