Pozdrav draga poduzetnice (ili buduća poduzetnice),
U ovom tekstu ću ti predstaviti neke česte zamke pretvaranja hobija u posao i dati potencijalna rješenja za njih. Uzmi sve s rezervom jer ti pišem iz vlastitog iskustva te iz iskustva drugih poduzetnica s kojima sam razgovarala. Dakle, ovo nije znanstveni rad, ali ti svejedno može pomoći.
Zamke nisu navedene po važnosti ili veličini, već onako kako su mi padale na pamet.
Da ne duljim, krenimo:
- Postizanje balansa
Zaboravi na balans, zaboravi na ravnotežu, pogotovo ako radiš kreativan posao i pogotovo ako si u prvim godinama poslovanja kada si još ful nabrijana. Pokušaji postizanja balansa će te više umoriti nego da jednostavno radiš kada imaš inspiracije. Znam da svi trube o balansu između poslovnog i privatnog života, ali za početak se upitaj što TO za tebe znači i kakav balans TI točno želiš.
Više će ti koristiti da balans definiraš kao uspjeh kada se na kraju dana osjećaš dobro i zadovoljno, nego da težiš da točno određeni postotak vremena posvećuješ poslu, obitelji, prijateljima, kućanstvu, tjelovježbi… pa se na kraju dana osjećaš istrošeno JER TREBA SVIMA POSVETITI JEDNAKO VREMENA, KAJ NE? Ne.
Bit će dana kada nećeš uopće raditi jer nećeš imati inspiracije, bit će dana kada ćeš raditi 3 sata, a bit će i dana kada ćeš dobiti kreativni nalet i raditi 12 sati. I jedno i drugo i treće je u potpunosti prihvatljivo dokle god to iskomuniciraš s osobama tebi bliskim (u svrhu postizanja nekih dogovora) i uzimaš pauze za rastegnut se te hranu i vodu kada radiš više sati. (Primjerice, ja ovo pišem u 22:40 jer mi je došla inspiracija)
Uglavnom, ne moraš slušati ni mene- definiraj svoje značenje balansa ili kaosa i radi ono što želiš i kako najbolje funkcioniraš u skladu sa svojim mogućnostima.
- Fokus na tebi vs. Fokus na klijentu
Hrvatski jezični portal definira hobi kao:
posao kojim se tko bavi iz vlastitoga zadovoljstva, a ne po dužnosti, omiljena razbibriga, zabava, zanimanje
Baš zato što ga radiš iz vlastitog zadovoljstva, fokus je na tebi i t(v)om zadovoljstvu. Sada je vrijeme da shvatiš da, koliko je god lijepo raditi posao kojeg voliš, hobi ti je postao posao i zato fokus prebacuješ na klijenta. Čim si ti stavila cijenu na svoj hobi, nije više hobi, a čim je posao, radiš ga prvenstveno radi doprinosa klijentu, a tvoje zadovoljstvo pada u drugi plan. To što voliš ono što radiš je samo veliki bonus. Klijent je sada broj 1, a vrijednost koju mu pružaš valuta.
- Naplata
Da se nadovežemo na točku 2, sada kada je fokus na klijentu i vrijednosti koju pružaš klijentu, u potpunosti je prihvatljivo i potrebno na svoj posao staviti cijenu. Ne želiš ga naplaćivati? Nemoj ga zvati poslom i nastavi ga raditi besplatno kao hobi.
Kako onda staviti cijenu? Velika je zamka odrediti cijenu na svoju ljubav, pogotovo zato što “ljubav se ne trži, niti ne kupuje”. Za početak istraži tržište, kontaktiraj 10-20-50 kolegica (konkurenciju) iz perspektive kupca i raspitaj se o vrijednosti koju one pružaju i cijeni. Usporedi to s vrijednosti koju ti pružaš i pozicioniraj se na tržištu u skladu s time. Ne zaboravi u cijenu uračunati i troškove koje imaš. Za početak će ti to biti dovoljna nit vodilja, ne želiš se preopteretiti. A onda kada se malo ufuraš, napravi neki plan i proračun i ne zaboravi si dati povišicu barem svakih 6 mjeseci.
Ponavljam: posao je tu da ga naplatiš.
- Zakoni i regulative
Pretvaranje hobija u posao često zahtijeva pridržavanje zakona i regulativa koje ti prije nisu bile ni na kraju pameti. Međutim, sada si velika poslovna cura pa navuci velike poslovne hlače ili pidžamu i preuzmi odgovornost za svoje poslovanje. Razumijevanje poreza, pravnih aspekata i licenciranja pomaže u izbjegavanju pravnih poteškoća. Ne oslanjaj se na radnike u javnim službama, većina ih ne zna raditi svoj posao. Na tebi je da se informiraš, koliko god to frustrirajuće bilo.
- A neš ti, mogu to i ja
Uvijek će se naći ljudi kojima tvoj pristup, rad ili cijena neće odgovarati pa će u pokušaju da te ponize ili da ispadne da nisu zainteresirani (iako su te 5 min prije pitali za cijenu) reći neku inačicu “a neš ti, 5 minuta posla, mogu ja to i sam”. S obzirom na to da su oni to rekli za tvoju ljubav, komentar te može pogoditi ravno u srce. U tim trenucima brzo prelistaj neke pozitivne komentare koje si dobila da izbalansiraš dobro i zlo, a na takve zle komentare reci: “sretno ti s tim” i ne sekiraj se. Uvjerena sam da je i Michelangelo dobio barem jedan takav komentar pri oslikavanju Sikstinske kapele.
Sto ljudi – sto ćudi. Uvijek i zauvijek.
- Neće te svi podržati
Moguće je da će te neki ljudi ful podržavati u tvojem hobiju dok je to hobi, ali onog trenutka kada odlučiš to pretvoriti u posao izgubit će vjeru u tebe i obasut te “dobronamjernim” sumnjama i pitanjima: a kako ćeš ti to, a tko će ti to platit, a nije ti to baš sigurno, jesi li dobro promislila itd.
Oni na tebe i tvoju hrabrost projiciraju svoje strahove i nesigurnosti. Ne daj da te to pokoleba i pitaj se čije savjete želiš slušati, tj. kakvog iskustva te osobe imaju s poduzetništvom i pokretanjem posla, za kog oni rade, ima li njihovo zanimanje ikakve veze s tvojim itd. Ako je netko u sličnoj ili istoj branši, a savjetujete da ne ideš u to – pažljivo slušaj da naučiš koje greške od te osobe da NE ponoviš. To ti je riznica znanja. I ne zaboravi klimati glavom uz “da, da, da” misleći “ne, ne, ne”.
- Nemam novaca za marketing, pa se neću niti baviti time
Kada sam svoj hobi pretvorila u posao, bila sam studentica i nisam imala novaca za trošenje, već samo za štednju. Ali to ne znači da su izostale marketinške aktivnosti. Znala sam da će mi za vidljivost dobro doći crtanje poznatih osoba i bila sam 100% u pravu. Nacrtala sam nekoliko estradnjaka i makro i mikro influencera i moj posao je u nekoliko tjedana procvjetao. Bez uložene lipe. Da, uložila sam svoje vrijeme, ali vremena sam imala, pa sam se koristila tom valutom za naplatu svojih marketinških aktivnosti.
Koje aktivnosti ti možeš napraviti da se pročuje za tebe i da privučeš klijente?
Pisanje članaka za portale, predstavljanje u grupama, darivanje, suradnja s drugim poduzetnicama, ponuda usluga/proizvoda influencerima, gostovanje na podcastima, pisanje bloga itd… promisli o svojim mogućnostima koje prelaze granice plaćanja oglasa.
Ne moraš to radit, ne moraš biti proaktivna. Ali ako odlučiš biti pasivna, očekuj i takav interes i prodaju.
- Poistovjećivanje s poslom iliti dio identiteta
Često se hobijem bavimo već dugo, ponekad od kad znamo za sebe pa smo se još u ranoj dobi počele poistovjećivati s time i to je postalo dio našeg identiteta. Npr. Ja SAM umjetnica. Ovo je jedna velika zamka iz koje se možda najteže izvući. Pa kada nam posao ide osjećamo se odlično, a kada ne ide – instant se javlja osjećaj manje vrijednosti, a samopouzdanje pada na nulu.
Samopouzdanje, ali još bitnije – samopoštovanje – ne dolazi samo iz postignuća i uspjeha u poslovanju, već iz unutarnjeg uvjerenja da si sposobna i vrijedna. Budi nježna prema sebi i zapamti da je normalno iskusiti uspone i padove u poslu. Ne dozvoli da loši poslovni rezultati umanje tvoju vrijednost ili da zbog odličnih zaboraviš da vrijediš i bez njih (tko visoko leti nisko pada – ne ako imaš padobran samopoštovanja).
- Novi hobiji?
U svakodnevici rada onoga što voliš, može ti se desiti da i radno i slobodno vrijeme posvećuješ istom poslu. Jedno radi klijenata, drugo da se opustiš. Nakon nekog vremena se ta crta izbriše pa se može desiti da samo radiš jer zašto ne bi još malo zaradila kad se ionako baviš istom stvari? Jer nije isto kad radiš po narudžbi i radi sebe (ideje, vrijeme, kreativnost, opuštenost..) Zato, jednom kada glavni hobi pretvoriš u posao, potraži novi hobi kako bi imala što raditi za sebe onda kada ne radiš. Ne podcjenjuj važnost ove točke, makar to značilo da ćeš mjesecima tražiti novi hobi.
- Monotonost i dosada
Moguće je da će te nakon nekoliko godina posao prestati zanimati i veseliti i da ti više neće biti hobi jer si ga se zasitila. Važno je to prepoznati i priznati si da je možda vrijeme za rastanak i razmišljanje o novom poslu. U tome nema ništa loše, sramotno ili poražavajuće. Kladim se da si kroz život imala još hobija koji su te prestali zanimati. Daj si dozvolu da i trenutnom dođe kraj ako ikada osjetiš da je vrijeme. Kao što se, da radiš za nekog drugog, ne bi zauvijek zadržala u istoj firmi, pogotovo ako si postala nezainteresirana i to te više ne ispunjava, dopusti i sebi isto u vlastitom poslu.
Autorica: Monika Bakalović, umjetnica, poduzetnica, business coach pract. i mentor za poduzetnice. Tvoja doza podške u poduzetništvu. Možeš me pronaći na monikabakalovic.com ili na instagram.com/poslovnatajna