Registracija tvrtke može biti prilično zahtjevan i skup proces, no postoji jednostavnija i jeftinija alternativa – registracija preko START aplikacije. Nakon što sam nedavno registrirala svoju tvrtku (d. o. o.) preko ove aplikacije, odlučila sam podijeliti svoje iskustvo i korisne savjete s drugima koji možda razmišljaju o istom koraku.
U članku je opisan postupan registracije društva s ograničenom odgovornošću (d. o. o.) i informacije nisu primjenjive na registraciju obrta preko START aplikacije.
Troškovi i uštede
Jedan od glavnih razloga za korištenje START aplikacije je znatna ušteda u troškovima. Dok klasična registracija tvrtke putem javnog bilježnika košta oko 600 eura + temeljni kapital, korištenjem START aplikacije trošak se smanjuje na oko 60 eura + temeljni kapital. To je značajna razlika koja mnogima može biti privlačna.
Koraci registracije
Prvi korak je pripremiti eOsobnu iskaznicu i čitač kartica. eOsobnu izrađujete, naravno u MUP-u, no novost je što zahtjev ne morate predati u „svojoj“ ispostavi, već u bilo kojoj. Iskaznicu možete napraviti po redovnom (30 dana), ubrzanom (do 10 radnih dana) i žurnom (do 3 radnih dana) postupku. U skladu s time definirane su i cijene. Više informacija dostupno je ovdje.
Uz eOsobnu, treba vam i čitač kartica. Povoljan i relativno dobar našla sam u Chipoteki po cijeni od 10-ak eura.
Uz preuzimanje eOsobne, dobit ćete i upute kako ju aktivirati. Koraci su dostupni i ovdje. Nakon aktivacije eOsobne, preuzimate certifikat za potpisivanje. PIN-ove (identifikacijski i potpisni + lozinku certifikata) obavezno zapišite. Trebat će vam kasnije.
Drugi korak je ulazak u START aplikaciju putem Chrome preglednika (može se i preko drugih preglednika, ali uz promjene postavki). Nakon odabira vrste registracije (obrt ili d. o. o./j. d. o. o.), slijedi popunjavanje obrasca.
Također, poželjno je da registrirate službenu e-adresu prije nego registrirate poslovni subjekt i nju navedite u obrascu kako bi ta službena e-adresa odmah bila evidentirana u registru.
Savjeti za registraciju d. o. o./j. d. o. o.
- Registrirajte tvrtku i na engleskom jeziku ako planirate međunarodno poslovanje. (Postoji mogućnost da vam sud odbije registraciju na stranom jeziku. Razlog je taj što aplikacija ima nedostatak – taj strani naziv se ne generira u Izjavi o osnivanju, međutim možete pisati Trgovačkom sudu, pozvati se na članak Zakona o trgovačkim društvima koji kaže da smijete registrirati tvrtku na stranom jeziku i nadati se da će vam to dozvoliti.)
- Pripazite na odabir primarne djelatnosti kako biste izbjegli dodatne troškove kao što je turistička članarina. Koje su djelatnosti dužne plaćati turističku članarinu, navedene su ovdje. Primarnu djelatnost možete naknadno u bilo kojem trenutku i besplatno promijeniti online ovdje. Važno je ipak napomenuti da bez obzira na to spada li vam primarna djelatnost pod obvezu plaćanja TZ članarine, ako po bilo kojoj od sekundarnih djelatnosti budete ostvarivali većinski prihod, bit ćete dužni plaćati članarinu. Ipak, barem u početku poslovanja možete malo uštedjeti.
- Pri registraciji odabirete ostale djelatnosti iz opširnog popisa, a ne samo iz NKD 2007 popisa. Dobro je detaljno proučiti popis i izvan registra sastaviti vlastiti. Ne možete sami upisati djelatnosti, ali popis je opširniji od onog u NKD 2007. Ako u popisu nema djelatnosti koja vama treba, razmislite da ipak postupak prepustite javnom bilježniku. Preko njega možete bilo koju registrirati.
- Provjerite svoj dnevni limit za online plaćanje u banci prije plaćanja sudske pristojbe i temeljnog kapitala. Možda ćete ga morati povećati kako biste izvršili uplatu jer se ona izvršava u obliku kartičnog plaćanja.
- ako ste vlasnik nekog drugog poslovnog subjekta, morat ćete dati izjavu o njegovu postojanju, a i gledat će se status duga tog poslovnog subjekta pa vodite računa da je sve podmireno. Stanje poreznog duga možete provjeriti na ePoreznoj. Ne možete otvarati drugu tvrtku ako vam je prva u blokadi.
- preko START-a možete odmah prijaviti ulazak u sustav PDV-a (ako želite poslovati u sustavu PDV-a) i zatražiti PDV lD ako planirate poslovati s inozemstvom. Sve to možete i naknadno.
- preko START-a možete zatražiti i registraciju u HZMO (to nije prijava radnika nego posl. subjekta) i možete zatražiti otvaranje bankovnog računa. Neke od banaka u sustavu su PBZ, Erste i Zaba. Prije prijave za otvaranje bankovnog računa, istražite i usporedite naknade i cijene aplikacija/paketa. Meni je odlična polazišna točka bio ovaj članak na BYOB portalu s usporedbom troškova nekoliko banaka (Hvala autorici!).
- prije slanja prijave za registraciju provjerite stanje na poreznoj kartici da nemate po nekoj stavci evidentiran dug (na osobni OIB i na OIB dr. poslovnog subjekta čiji ste vlasnik) jer ako imate evidentiran dug, bit će vam vraćena prijava na doradu i cijeli će se postupak otegnuti.
Kad ste sve provjerili i unijeli (možete u više navrata unositi i spremati prijavu prije slanja), slijedi potpisivanje. Tek kad je sva dokumentacija potpisana (digitalnim certifikatom, ništa ne treba printati i skenirati), šalje se kroz sustav START aplikacije Trgovačkom sudu.
Nakon registracije
Nakon što završite proces registracije, unutar 7 radnih dana doći će na vašu e-adresu koju ste naveli prilikom registracije informacija o zaprimanju, a zatim obradi i rješavanju zahtjeva ili vraćanja na doradu.
Ako vam prijava bude vraćena na doradu, Sud će vam dostaviti rješenje u kojem će biti navedeno što trebate dostavili ili izmijeniti u svojoj prijavi te rok u kojem to trebate izvršiti. Sve se i dalje vodi pod istom prijavom i ne plaćate dodatne sudske pristojbe.
Kad Sud prihvati zahtjev i riješi vaš predmet, dostavit će vam rješenje. Uslijedit će rješavanje predmeta u Poreznoj upravi, Registru poslovnih subjekata Državnog zavoda za statistiku (NKD) i HZMO-u. Ni u jednu od navedenih institucija nećete trebati odlaziti osobno!
Sve dokumente koje budete zaprimili elektroničkim putem, spremite u svoje računalo, isprintajte (trebat će vam i papirnata verzija) i poželjno je da imate i na emailu ili na nekom cloudu da vam bude odmah pri ruci. Odmah pripremite registrator za opću dokumentaciju poslovanja. Trebat će vam!
Ako ste preko START-a pokrenuli otvaranje bankovnog računa, najprije će vam biti dodijeljen IBAN, a zatim će vas iz banke pozvati da dođete u jednu od njihovih poslovnica. Birajte onu koja vam je najbliža ili do koje vam je najjednostavnije doći jer će vam se ondje dodijeliti vaš osobni bankar.
Prije odlaska u banku, trebat će vam izvadak iz Registra stvarnih vlasnika. Njega se dobiva u FINA-i. Možete ispuniti obrazac i odnijeti ga osobno u najbližu FINA-inu poslovnicu ili ga zatražiti online.
U banku sa sobom treba ponijeti:
- rješenje Trgovačkog suda o registraciji poslovnog subjekta,
- obavijest o razvrstavanju poslovnog subjekta prema NKD-u,
- Izjava o osnivanju poslovnog subjekta
- izvadak iz Registra stvarnih vlasnika.
Svakako pitajte u banci treba li vam još nešto osim navedenog kako se ne biste morali vraćati.
Sa svojim bankarom posavjetujte se o tome isplati li vam se više ugovoriti pakete usluga ili pojedinačne usluge, a svakako predvidite da ovlastite buduće knjigovodstvo kao jednog od korisnika.
Kad sklopite ugovor u banci, pričekat ćete još 5 do 10 radnih dana da vam stignu kartica i PIN. Ako znate da pošta ne stiže na vrijeme u vašem kraju, zamolite svog bankara da vam u banku stignu i kartica i PIN. Po njih ćete morati osobno.
Posljednje što ste još dužni je dostaviti Poreznoj upravi (u roku od 30 dana od registracije, ali riješite čim prije) sljedeće:
- obrazac „Prijava činjenica bitnih za oporezivanje“,
- preslika Ugovora o najmu poslovnog prostora ili dokaz o vlasništvu (može i izjava ili podatak u Prijavi činjenica bitnih za oporezivanje pod točkom 8),
- Izjava o načinu poslovanja (fiskalna blagajna/žiro račun)
Pečat možete i ne morate izraditi. Više nije obavezan. No, ako ga odlučite imati, napravite ga već na početku poslovanja i počnite ga koristiti već pri potpisivanju prvih dokumenata.
Članstvo u HGK više nije obavezno, no ako želite i vidite koristi od njega, možete se učlaniti.
Kao vlasnik poslovnog subjekta, imate pravo na besplatnu .hr domenu (koja inače košta 64,00 €). Zahtjev za besplatnu .hr domenu možete podnijeti ovdje.
Kad riješite sve navedeno, vrijeme je za potpisivanje prvog ugovora, a to neka bude onaj s knjigovodstvenim uredom! Neka vas ne iznenadi – ugovorit ćete mjesečnu cijenu + cijenu završnog odnosno godišnjeg financijskog izvješća koje vam knjigovodstvo priprema u tekućoj za prethodnu kalendarsku godinu i koji se dodatno naplaćuje, uglavnom u visini jedne mjesečne naknade knjigovodstvene usluge.
I prije nego krenete s poslovanjem, odaberite program u kojem ćete izdavati račune. Već unaprijed procijenite hoćete li imati potrebu za eRačunima i fiskalizacijom (pribavite certifikate u FINA-i nakon registracije) ili će za početak biti dovoljna „špranca“ računa u Wordu ili Excelu. Na koju se god varijantu odlučili, potrebno je donijeti interni akt o numeričkoj slijednosti računa i uz sve ostale detalje koje račun mora imati, posebno obratite pažnju na rečenicu o PDV-u (Oslobođeni od plaćanja… ili obveznik plaćanja…).
Donesite i sve odluke koje se odnose na GDPR kako više ne biste morali voditi računa o njegovoj implementaciji. Naknadno ćete ažurirati odluke prema tekućem stanju.
Oprez!
Još nećete ni početi s radom, a već će na vašu poslovnu adresu stići uplatnice za upis u razne registre (Aktivni registar, EPS registar poslovnih subjekata, eRegistar, Business Registar i dr.). Niste dužni išta od navedenog plaćati (i bolje nemojte se upisivati)!
Također, bit ćete „na meti“ raznih online registara i oglasnika te djelitelja bonitetnih ocjena ili raznih udruga koje će od vas tražiti donacije. Ništa od toga niste dužni plaćati, upisivati se ili donirati.
Sad ste poduzetnik i razumno, racionalno, pažljivo i pametno raspolažite svojim novcem!
Upravo su „mladi“, novopečeni, neiskusni poduzetnici meta onih koji žele brzo zaraditi na tuđem neiskustvu i neznanju. Prije nego na išta pristanete, čak i telefonski, informirajte se kod drugih poduzetnika ili u svom knjigovodstvenom uredu.
Jedini kojima ste dužni „polagati račune“ i čije ste naknade dužni plaćati su državne institucije kao što su Trgovački sud, Registar poslovnih subjekata Državnog zavoda za statistiku, FINA, Porezna uprava, HGK (HOK), ministarstva i dr. te banka.
Nedostaci START aplikacije
Registracija tvrtke preko START aplikacije pruža jednostavnu i ekonomičnu alternativu klasičnoj registraciji putem javnog bilježnika. Uz pravilnu pripremu i pažljivost pri odabiru opcija, ovaj proces može biti brzo obavljen. START aplikacija svakako olakšava proces uz značajnu uštedu u troškovima.
Ipak, kao i svaka aplikacija ima i svoje nedostatke. Tako za sada nije moguće izvršavati promjene u registriranom poslovnom subjektu preko START aplikacije, već je za to potrebno posjetiti javnog bilježnika. Izmjene koštaju od 100 do 300 eura pa je stoga jako važno u procesu registracije sve dobro istražiti, razmisliti, planirati.
Također, poprilično bitna stvar ako otvarate tvrtku i planirate tražiti investitore, preko START-a nemate opciju u izjavu o osnivanju/društveni ugovor ubaciti tzv. dodatne činidbe, koje za sobom povlače da eventualne investicije, pozajmice vlasnika i neke druge financijske priljeve ne možete u knjigama prikazati kao kapitalne rezerve, već će vam stajati kao dugovanja i opterećivati bilancu. Ako ste startup koji planira investicije, svakako otvaranje odradite preko javnog bilježnika te obavezno napomenite da se ubace dodatne činidbe.
Zaključak
Iako sam proces registracije može biti brz, jednostavan i povoljan, ako niste sve dobro promislili, pripremili, informirali se, istražili, može vas u budućnosti puno koštati.
Poslovanje nije „samo“ registracija poslovnog subjekta. Registracija je tek jedan korak. I iako je vama sada najvažniji (posebno naziv, izgled pečata, izgled web-stranice, logotip), vjerujte mi, to su sve manje bitne stavke. Važne stavke su klijenti, odnos s njima, usluge i proizvodi koje ćete nuditi i njihova kvaliteta, poznavanje i poštivanje zakona.
Za početak gledajte uštedjeti gdje možete (imat ćete dovoljno drugih „tekućih“ troškova). I polovni laptop može poslužiti za početak, kao i najjeftiniji printer. Kako budete rasli, tako ćete postepeno ulagati i u svoje poslovanje. Zapamtite – novi laptop može čekati, ali Porezna, banka i druge institucije neće čekati, već će vam zaračunati kamate na dug. A to nije dobar početak poslovanja!
Ono što vam uvijek i bez pogovora treba u poslovanju je vjera u sebe! Bez nje nemojte kretati, ali nemojte ni čekati da vas pronađe, već pronađite vi nju. I onda se odvažite!
Poduzetništvo je predivno putovanje, ali kao i svako, ima svojih avantura, sunčanih i kišovitih dana. Ako vjerujete u sebe, svoje vještine i sposobnosti, nadvladat ćete svaku prepreku koja vam se ispriječi na putu! Samo hrabro! Može se – čak i u Hrvatskoj!
Autor teksta: Ja sam Marijeta Matijaš, poduzetnica, autorica triju knjiga, lektorica, holistic coach, pokretačica prve hrvatske samoizdavačke kuće i vlasnica online knjižare koja promiče autore koji su samostalno objavili svoje knjige. Naša je misija kreiranje i predstavljanje svijetu brojnih izvrsnih priča i sa zadovoljstvom to činimo već dugi niz godina! Tvrtku Kreacija j. d. o. o. otvorila sam sa zadnjim novcima na računu 2014. godine, u trenutku kada sam saznala da sam trudna, da bih deset godina kasnije, 2024. pokrenula i drugu tvrtku naziva Izvrsne priče d. o. o. Poduzetništvo danas ne bih mijenjala ni za koji posao na ovom svijetu!