Bok, ja sam Sanja, grafička dizajnerica koja odnedavno vodi svoj mali studio Esemel Dizajn.
Mama sam dvoje živahnih mališana te, ako nisam za računalom i svojim Wacom tabletom, većinu vremena provodim u parku, šetnji ili rekreaciji s djecom i psom (kućanske obveze naravno ne bježe, one su i dalje tu).
Bok Sanja! Ispričaj nam kako si došla na ideju da pokreneš vlastiti obrt za grafički dizajn?
Kao multipraktik i svestrana štreberica željna uvijek novog znanja, studirala sam paralelno PR i odnose s javnošću na Hrvatskim studijima te marketing na EFZG. Marketing mi se činio kao dobra nadogradnja na PR pa sam odlučila spojiti ova dva pravca i izvući neki svoj maksimum. U konačnici, diplomirala sam na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu, smjer marketing, nakon čega sam narednih 10 god provela u privatnim kompanijama u odjelima prodaje i marketinga.
No, već na početku svog rada, s 25 godina, otkrila sam ogroman interes i ljubav prema grafičkom dizajnu. Prepoznao je to u meni i moj tadašnji direktor koji je odlučio uputiti me u edukacije grafičkog dizajna kako bih mogla doprinijeti kompaniji i na taj način. U to vrijeme nije postojala Canva (zar je moguće?) tako da sam odmah započela s učenjem Illustratora koji mi je i danas jedan od najdražih (ako ne i najdraži) grafičkih programa.
Spoj marketinga i vještina grafičkog dizajnu bili su moja karta za ulazak i u naredna poduzeća u kojima sam radila te sam paralelno uz prodaju i marketing, bila zadužena i za dizajn marketinških materijala. Prije 2 godine, nakon rođenja sina, dala sam otkaz na svom posljednjem uredskom poslu od 8 do 16 te se odlučila posvetiti sebi, obitelji i pronalasku osobnog poslovnog puta i zadovoljstva u životu. Kroz djecu i obitelj sam spoznala prave vrijednosti te me klasično
karijerno napredovanje ni plaća više nisu motivirali kao ranije. Više od novca, željela sam pronaći svoj put, ono što me zbilja ispunjava. Tada sam počela razmišljati o mogućnosti da radim za sebe.
Kako se tvoj pristup stvaranja vizualnog identiteta razlikuje od drugih osoba koje to rade?
U procesu stvaranja vizualnog identiteta vodim se svojim marketinškim znanjima nastojeći kreirati grafike koje komuniciraju. U svome radu mnogo energije i truda ulažem u razgovor, edukaciju i savjetovanje klijenata po pitanju njegovog branda – ne samo dizajna grafike, već i strategiji razvoja te pozicioniranju branda. Smatram da jedino na taj način mogu kreirati smislene grafike koje imaju dublje značenje.
Estetika mi je važna, no ne i presudna. Ne stremim jednom jedinom stilu dizajna niti isključivo minimalizmu, već volim eksperimentirati sa stilovima, bojama i oblicima kreirajući raznovrsne grafike – od elegantnih i luksuznih do onih retro ili zaigranih. Mislim da me upravo to obilježje čini autentičnom – ne podliježem trendovima i ne robujem jednom stilu.
Tako da ću rado dizajnirati i luksuzne logotipe, kao i razigranu, šarenu ambalažu za brand slatkiša.
Cjelokupan vizualni identitet mora počivati na priči. Bez priče, značenja, smislenosti, autentičnosti – sve drugo pada u vodu. Ljepota nije dovoljna. Nečije preferencije i želje nisu dovoljne. Upravo u tome vidim svoju ulogu – klijent nije dužan znati ništa o marketingu i brendiranju. Na meni je da ga na sažet i jezgrovit način vodim kroz marketinško promišljanje kako bismo zajedničkim snagama otkrili onu njegovu autentičnu točku na kojoj može graditi svoj vizualni identitet. Ne onu koja je prvenstveno lijepa niti plod njegovih želja, već onu koja je njegova – autentična, koja zrači energiju branda i utjelovljuje sve njegove osobine.
Imaš i veliko iskustvo u prodaji i marketingu. Reflektira li se to i u tvom pristupu grafičkom dizajnu?
Moje znanje i iskustvo rada u prodaji i marketingu uvelike mi pomažu u dizajniranju, a to najviše osjete moji klijenti koji, osim dizajna, od mene dobiju mnogo praktičnih savjeta i ideja vezanih za razvoj branda. U svome radu, nastojim s klijentom detaljno proći kroz njegovu biznis priču, ideju, želje, vizije, usmjeriti ga na kreativno i strateško promišljanje o njegovom biznisu i daljnjem razvoju.
Logo dizajniram bez svijesti o tome tko smo, kakvi smo, kome služimo te kuda idemo je logo koji ćemo vjerojatno morati redizajnirati upravo onda kada spoznamo sve ove činjenice. Cjelokupan vizualni identitet brenda mora odgovarati brand identitetu i filozofiji, no ako nemamo temelje kuće… kako da ju onda ofarbamo? Tu se najčešće javljaju zablude i
nedoumice te u tom slučaju klijent ne uspijeva odabrati ni među stotinu dizajnerskih rješenja. Tada radije savjetujem klijente da pričekaju dok ne definiraju svoj brand i strategiju, a onda se upute u svijet vizualnih rješenja. Logo je komunikacijski medij između entiteta i publike, tvrtke i klijenta, mene i tebe. Baš kao i u generalnoj umjetnosti, podložan je raznim reinterpretacijama dokle god nema ustaljenu priču i značaj iza dizajna. Mnogi klijenti biraju logotip na temelju svojih ukusa, zanemarujući njegovu ulogu u kontekstu brand identiteta. Na meni je da im skrenem pažnju na to te ih potaknem na strateško
promišljanje.
Kako balansiraš između klijentovih želja, stvarnih potreba i svoje stručnosti u kreiranju vizualnog identiteta?
Povjerenje, iskren odnos i kvalitetno rješenje moja su obećanja klijentima te od toga ne odstupam. Volim reći da je dobar dizajn onaj koji nastaje na pola puta između klijentovih želja, stvarnih potreba i moje stručnosti kao dizajnera.
U prijevodu, ne postoji savršeno, no postoji pogrešno. Ako procijenim da nečije želje i ideje ne koreliraju s njegovim brand identitetom ili je cjelokupan identitet nejasan ili nedorečen, osjećam odgovornost da to klijentu dam na znanje, a na njemu je da li će prihvatiti ili promisliti. Najlakše je uzeti nekome novce i isporučiti nešto što je zamislio iako vidiš da ne ide u dobrom smjeru, no takav pristup ne želim jer nije u skladu s mojim osobnim vrijednostima. Vodim se onom ”Čist obraz, duga ljubav” kako u poslu, tako i u životu općenito. Na meni je da iskomuniciram sve opcije za i protiv, ponudim klijentu alternativu i usmjerim ga da sam dođe do zaključka. Takav pristup se pokazao najboljim jer većina klijenata lako dođe do vlastitih spoznaja i uvida kada ih usmjeriš u pravcu marketinškog promišljanja. Za mene je to win-win situacija.
Kako si se nosila s izazovima pokretanja vlastitog posla, što ti je bilo najteže?
Izazovi su uvijek prisutni, i na početku i kasnije. Svakodnevno ulažem mnogo truda u organizaciju posla i planiranje narednih aktivnosti. Najteže mi je svakako bilo pronaći balans i granicu između posla i obitelji. Ne želim sagorjeti, no ne želim ni stagnirati. Smirenost, umjerenost i realno postavljeni ciljevi za mene su najvažnije stavke svakog poslovnog početka. Idalje mi se zna dogoditi da ne uspijem obaviti sve ono što sam zamislila i isplanirala, no naučila sam si ne zamjerati. Svjesna sam da ne mogu voditi utrku s vremenom te da su neke situacije izvan moje kontrole. Vjerujem da dokle god radimo srcem, ljudi to osjete te sve ide svojim tokom.
Možeš li opisati neki od svojih omiljenih projekata na kojima si radila i zašto su ti posebno značajni?
Najviše surađujem s malim poduzetnicima i obrtnicima (posebno ženama poduzetnicama) te mi je uvijek posebno zadovoljstvo kada dizajniram vizualni identitet za nekoga tko tek kreće u razvoj svog branda jer osjetim to uzbuđenje, zanos, emocije i strah koji su isprepleteni.
Nastojim graditi dugoročne suradnje te steći povjerenje klijenata koji se na mene mogu osloniti i nakon završene suradnje u vidu savjeta i razgovora. Jedan od takvih klijenata je i 6točka2, domaći brand dječje odjeće s kojom me veže i prijateljstvo i suradnja.
Među značajnijim suradnjama mi je i suradnja sa jednim zagrebačkim Domom zdravlja u sklopu projekta Dani otvorenih vrata, na temu Važnost mentalnog zdravlja u zajednici. Bila mi je čast biti dijelom takvog projekta te dati svoj obol na tako značajnu tematiku o kojoj se premalo govori u javnosti.
Koje su tvoje dugoročne vizije i ciljevi za svoj obrt u budućnosti?
Trenutno sam posvećena najviše dizajnu logotipa i vizualnog identiteta jer tu mogu dati najviše od sebe i pomoći svima onima koji točno znaju što žele, ali i onima koji nisu sigurni te ih treba posavjetovati s marketinškog aspekta.
Budući sam tek krenula u poduzetništvo, moj primarni cilj je upoznati klijente s mojim uslugama, načinom rada i vrijednostima koje im nudim te doprijeti do svojih idealnih klijenata – a to su oni koji znaju što žele, koji žele vizualni identitet utemeljen na čvrstim brand temeljima, koji shvaćaju vlastitu vrijednost i odlučni su u namjeri da ulažu u izgradnju svog vizualnog identiteta.
Dugoročno, moja je vizija razvijati Esemel Dizajn kao mjesto koje nudi grafički dizajn s dodatnom vrijednošću, pod parolom ”Every great design comes with an even better story” (”Iza svakog uspješnog dizajna, stoji još bolja priča.”)
Kako održavaš balans između profesionalnog i privatnog života s obzirom na to da imaš dvoje djece i dva psa?
Iako radim remote, najčešće iz home officea, nastojim balansirati privatno i poslovno. To mi je ujedno i najveći izazov. Biti friška poduzetnica kraj dvoje male djece i psa nije lako, no trudim se, nastojim prihvatiti situacije na koje ne mogu utjecati te gradim svoj put korak po korak i strpljivo. Upijam znanja od mnogih divnih žena iz ove zajednice te sam svjesna koliko je važno raditi na sebi, ”kretati se” i onda dok stojiš u mjestu, jačati pozitivne vrline te biti ustrajan svakoga dana, i onda kada ti se ne da. Čestitam si za svaki mali korak naprijed, nastojim razmišljati pozitivno i jednostavno uživati u svakom novom projektu, suradnji, poznanstvu, edukaciji… jer ono što valja, ne dolazi lako! No, tim je slađe.
I za kraj, gdje te mogu pronaći osobe zainteresirane za tvoje usluge?
Svi zainteresirani mogu me pronaći na društvenim mrežama Instagram •Sanja• Logo dizajn | Vizualni identitet (@esemel.dizajn) i Facebook – Esemel Dizajn. Ukoliko ste se pronašli u mojoj priči, trebate vizualni identitet uz brand smjernice i strateško promišljanje, pozivam vas da me zapratite, javite se porukom ili zakažete free konzultacije.
Veselim se novim suradnjama i kreativnim procesima!
Vaša Sanja Moralić,
Esemel Dizajn