Za početak, možeš li se ukratko predstaviti našim čitateljicama.
Hej, ja sam Irina Košćak, grafička i web dizajnerica, edukatorica, mama i vlasnica obrta Sofistico Studio. Kroz svoj dizajn studio pomažem ženama, vlasnicama malih biznisa, da stvore svoj prepoznatljiv brand, prezentiraju ono što rade u najboljem svjetlu i tako privuku klijente s kojima zaista vole i uživaju raditi.
Nisam oduvijek bila dizajnerica – završila sam Ekonomski fakultet u Zagrebu, preddiplomski studij Poslovne ekonomije i zatim diplomski studij iz smjera menadžmenta. No vrlo brzo sam već na studiju shvatila da to nije nešto što me zaista ispunjava i čemu se želim posvetiti do kraja života. Oduvijek sam bila kreativna osoba koja je morala imati neki outlet gdje će iskazivati svoju kreativnost. Pa sam tako još na studiju krenula učiti o grafičkom dizajnu, odrađivati prve projekte i kada mi se na kraju studija pružila prilika da se zaposlim kao grafički dizajner, objeručke sam je prihvatila.
Kako si uspjela spojiti menadžment i dizajn u svojoj karijeri i kako ti ta kombinacija pomaže u tvojem radu?
Dugo sam se sramila javno priznati da nisam završila studij grafičkog dizajna smatrajući to nekom svojom manom i bojala sam se da me zbog toga klijenti neće shvaćati dovoljno stručnom. No, na moje iznenađenje, dogodilo se upravo suprotno – počela sam susretati sve više klijenata koji su bili oduševljeni s time što ja kao dizajner razumijem potrebe njihovog poslovanja i pristupam mu kao biznisu a ne kao art projektu. Jedna klijentica mi je rekla da je radila sa hrpom dizajnera prije i da nije nikad bila zadovoljna jer “sve je to bilo lijepo ali nije bilo funkcionalno – nitko ne uzima u obzir da smo mi biznis a ne umjetnička galerija”. Tada sam shvatila da je ono što sam do sada nazivala svojom najvećom manom zapravo moja najveća vrlina! Mislim da me studij poslovne ekonomije i menadžmenta uveo u svijet biznisa i načina na koji mali biznisi funkcioniraju. Zbog toga danas mogu svoje klijente razumjeti na jednom dubljem nivou, staviti se u njihove cipele te im kroz dizajn ponuditi rješenje nekih od problema s kojima se susreću u svojim biznisima. Vrlo mi je bitno da dizajn koji radim bude i funkcionalan i praktičan te da ispunjava svoju svrhu a ne da samo izgleda lijepo.
Kreativnost je oduvijek bila prisutna u tebi, ali si se suočila s uvjerenjima da je teško izgraditi karijeru oko nje. Kako si prevladala te sumnje i odlučila slijediti svoju strast?
Još kao klinka, uvijek sam rado uzimala olovke i bojice i crtkarala po papirima. Još u osnovnoj školi pohađala sam likovne radionice gdje sam učila slikati uljem na platnu te u sklopu njih čak i izlagala svoje radove po likovnim izložbama. Osvajala sam nagrade na natjecanjima iz likovnog u osnovnoj školi. U srednjoj sam se krenula baviti fotografijom te su moji radovi bili objavljivani u časopisima i modnim katalozima. No nekako me svijet uspio uvjeriti da od moje kreativnosti “nema kruha” i da bi se trebala obrazovati za “pravi posao”, a da kreativnost nek ostavim za hobije. Tako sam završila na ekonomiji koja se činila kao neki “razumniji izbor”. No, na fakultetu sam brzo shvatila da taj put nije nešto što me usrećuje i ispunjava i da slušajući druge idem protiv sebe. Zainteresirao me grafički dizajn i sjećam se kada sam prvi puta otkrila vektorsku grafiku i koliko toga uz pomoć nje mogu kreirati – to je bila ljubav na prvi pogled. Provela sam noći i noći učeći, testirajući i proučavajući sve mogućnosti i upijala sva dostupna znanja kao spužva. Znala sam da sam pronašla svoju strast i da moram naći način kako da se bavim onime što me ispunjava jer ću u suprotnom provesti život nezadovoljna, nesretna i isfrustrirana. Rizik je bio prevelik da barem ne pokušam slijediti svoje snove. Počela sam freelanceati kao dizajner, moji klijenti su bili vrlo zadovoljni mojom komunikacijom i radom i sve više ljudi me počelo primjećivati i preporukama sam došla i do svog prvog ozbiljnijeg posla kao grafički dizajner.
Tvoj profesionalni put izgleda izuzetno dinamično, od rada kao UX/UI dizajnerice do otvaranja vlastitog obrta. Koje su bile ključne lekcije koje si naučila kroz te različite faze?
Nakon završetka fakulteta dobila sam ponudu za stručno osposobljavanje na Fakultetu organizacije i informatike koji je odlučio poraditi na svom vizualnom identitetu i marketingu. Kroz rad na FOI-ju naučila sam puno i o web dizajnu, korisničkim sučeljima i korisničkom iskustvu, što mi je pomoglo da se zaposlim kao UX/UI dizajnerica u jednom internacionalnom timu. Tada me spazila i Algebra koja me pozvala da postanem njihova predavačica na programu grafičkog dizajna u njihovom pučkom otvorenom učilištu. Kako su se krenule redati ponude i za razne projekte, otvorila sam i svoj obrt. To je bila životna faza u kojoj sam radila čak tri posla istovremeno: puno radno vrijeme kao UX/UI dizajnerica, predavačica na POU Algebra te vlasnica obrta za grafički i web dizajn. Tada u priču ulijeću i neki veći projekti zbog kojih sam shvatila da više nemam dovoljno sati u danu da radim baš sve i da od nečeg moram odustati te odlučila dati otkaz na svojem full time poslu i posvetiti se više svom obrtu. Ta odluka nije bila laka jer sam imala odlične šefove s kojima je stvarno bilo super raditi, no oduvijek mi je bio san imati nešto svoje što će mi omogućiti da u budućnosti imam veću fleksibilnost u provođenju vremena sa svojom obitelji.
Ono što me taj put naučio je da uvijek moraš imati neki veći cilj pred sobom i kod svake velike odluke zapitati se – je li to nešto što je u skladu sa mojim dugoročnim ciljem? Vjerujem da su na taj način svi ciljevi ostvarivi – bez obzira na to koliko nam veliko i nemoguće djelovali u sadašnjem trenutku i trenutnim okolnostima. Život uvijek nekako nađe način da te dovede do toga – čak i ako je taj put možda nešto drugačiji nego što si ga ti zamišljala! Ja sam zahvalna na svom putu i ne bih ništa mijenjala ni da ga prolazim opet.
Nakon odluke da se potpuno posvetiš svom obrtu, suočila si se s neočekivanim izazovima, uključujući globalnu pandemiju. Kako si se nosila s tom promjenom i kako si se prilagodila novim okolnostima?
U svoj obrt sam na full time ušla u siječnju 2020. niti ne sluteći da će nam se samo nekoliko tjedana nakon toga životi nepovratno promijeniti. Nakon proglašenja pandemije mnogi moji projekti su stali, neki koji su bili dogovoreni nisu se niti ostvarili, a oni rijetki koji su nastavili dalje, debelo su kasnili s plaćanjem (jer niti nisu mogli naplatiti svoja potraživanja). Predavanja koja sam držala su se također obustavila. Dogodio se i mjesec u kojem su se moji prihodi sveli na 0,00 kn i to je bio izuzetno strašan i trigerirajući osjećaj za mene. Svoje doprinose i troškove tada sam platila iz privatne štednje.
No, iako sam se u tim trenucima često pitala jesam li ispravno postupila što sam se odlučila posvetiti svom obrtu, znala sam da odustajanje nije opcija. Jer ovo je za mene bilo puno više od samog posla i zarađivanja za kruh. Znala sam da će mi moj biznis omogućiti slobodu koju ne mogu imati na niti jednom drugom radnom mjestu.
To sam vrijeme iskoristila za kreiranje svojih poslovnih procesa, traženje načina kako da bolje podržim svoje klijente u dijelovima dizajn procesa koji su im se pokazali posebno izazovnima, povezivala se sa ženama poduzetnicama i dizajnericama iz raznih krajeva svijeta, razmjenjivala iskustva i učila od njih, razvila svoj jedinstveni dizajn proces, ulagala u osobni razvoj. I zbog toga mislim da sam već u startu podigla kvalitetu svog poslovanja za par stepenica više i da moji klijenti to sada itekako cijene. A meni je dobro došlo što su sada moji klijenti naviknuti na online poslovanje i telefonske ili Zoom sastanke jer smatram da sam tako puno brža i efikasnija u svom radu.
Postala si mama dok si aktivno radila i upravljala svojim obrtom. Kako usklađuješ zahtjeve majčinstva s poslovnim obavezama? Kakve strategije koristiš za ravnotežu?
Uff, moram priznati da mi je balansiranje između vođenja svog biznisa i brige o malom djetetu još uvijek vrlo izazovno. Vratila sam se na posao nakon što je moje dijete napunilo 6 mjeseci. Dani su većinom posvećeni njemu, a moje radno vrijeme počinje tek navečer kada on zaspi. Za računalom sam najčešće od 22h do 2h u noći i tada žongliram između rada na laptopu u kuhinji i trčanja u sobu da ponovno uspavam dijete svaki put kad se probudi (nažalost, nije baš neki spavač). Ne mogu reći da imam neku super uspješnu strategiju za balans, često se osjećam kao da upravljam raftom na nekim divljim vodama, al još uvijek nekako uspijevam držat glavu iznad površine, haha. Ono što me spašava je upravo ogromna strast koju osjećam prema poslu koji radim i koji me ispunjava čak i onda kada padam s nogu od umora, ali i moje divne klijentice, fenomenalne žene s kojima je zaista zadovoljstvo surađivati.
Kakve su prednosti i izazovi rada kao samostalnog obrtnika u području grafičkog i web dizajna?
Prednosti su definitivno mogućnost da prilagodim vrijeme rada svom obiteljskom životu i privatnim obavezama, biram klijente s kojima želim surađivati i projekte koji su mi zanimljivi i uzbudljivi. Radim koliko trebam i kad trebam, ne moram sjediti u nekom zagušljivom uredu 8 sati i čekat da prođe 16 sati kako bi mogla krenuti rješavati privatnu to do listu. Osim toga, ovaj posao je vrlo dinamičan, izazovan i na svakom projektu naučim nešto novo, pomičem vlastite granice i svaki dan postajem još bolja u tome što radim.
No, izazovno je to što nije dovoljno biti samo dobar dizajner da bi bila uspješna u svom poslu. Dizajn je tek samo dio slagalice kada si vlasnik svog biznisa. Jer tu je i administracija, birokracija, marketing, društvene mreže, komunikacija s klijentima, projekt menadžment, računovodstvo, edukacije, financije, planiranje i sve ono što čini neizostavan dio svakog biznisa, a najčešće u malim biznisima padne upravo na tvoja leđa. Često mi takvi zadaci oduzmu jednako toliko vremena kao i sam dizajn proces.
Kako njeguješ svoju kreativnost unatoč svakodnevnim obavezama i izazovima?
Dugo sam tragala za nekim magičnim trikom koji bi mi pomogao u trenucima kada ostanem bez ideje i isprobavala sve moguće tehnike za razbijanje kreativnih blokada ali ništa nije funkcioniralo. Tada sam shvatila da radim najveću grešku u tome što pokušavam napraviti više, umjesto da radim manje. Kreativnost je, barem za mene, jedna od onih stvari koje jednostavno ne možeš forsirati. Ideja ili dođe ili ne dođe i što se više trudiš forsirati neko rješenje u kratkom roku, to ta blokada postaje sve veća i teže premostiva. Zbog toga mislim da je najbolji lijek za više kreativnosti dati si prostora za disanje. Raditi nešto potpuno nekreativno i mehanički. Nešto što možeš obaviti i na autopilotu i isprazniti mozak. Maknut se od svega, uzeti predah. Prije nego sam postala mama, često su mi putovanja na druga mjesta i u druge države pomagala da napunim svoje kreativne baterije. Trenutno mi je to s malim djetetom teže ostvarivo ali zato sada imam puno više kućanskih poslova i privatnih obaveza koje me često prisile da se odmaknem od svog kreativnog procesa pa često i jedva dočekam da se ponovno uhvatim svoje olovke i tableta za crtanje.
Možeš li podijeliti neki posebno zadovoljavajući projekt na kojem si radila?
Naravno da mi je teško izdvojiti samo jedan jer mi je svaki na svoj način poseban, izazovan i uzbudljiv i nekako se kao dizajner vrlo brzo vežem za svoje klijente i njihove projekte jer svaki put kad stvaram nešto za njih, unesem i djelić sebe u taj dizajn.
Neki od nedavnih i dragih projekata su mi web stranica za psihološki centar za djecu, adolescente i roditelje Prostor jer mi je Zorica jedan od onih klijenata koje sam upoznala preko zajedničke suradnje i vrlo brzo smo kliknule i na razini prijateljskog odnosa te često u mail prepiskama više pričamo o privatnim stvarima nego o poslu, haha. Uz to, mogu reći da web stranica ostvaruje fenomenalne rezultate i da mi Zorica često prenosi kako joj se klijenti javljaju sa “čim smo došli na Vaš web, znali smo da ste jedino Vi prava osoba za nas”.
Uz to, radila sam logotipe i web stranice za dvije fotografkinje: My Joy Studio i Bloom Studio. I Jelena i Sanja su vrlo drage i talentirane klijentice, te sam i sama bila njihov klijent i kao rezultat imam predivne uspomene u obliku fotografija. Kako sam se i ja nekad bavila fotografijom, fotografi su mi uvijek dragi klijenti i mislim da se dobro razumijemo.
Tu je još i brdo novijih vrlo uzbudljivih projekata koji su upravo dovršeni ili još u procesu, a koje jedva čekam podijeliti sa svima vama. Više o mojim projektima možete pronaći na mojoj web stranici ili Instagram profilu @sofistico.studio.
Imaš li neke zanimljive planove za budućnost?
Imam brdo ideja koje bih željela razviti u okvirima Sofistico Studija, ali zasad su nažalost još samo na papiru jer trenutno imam druge prioritete u privatnom životu koji koriste većinu mojeg slobodnog vremena. No, jednom kada ova životna faza prođe, i kada se budem opet u mogućnosti više posvetiti širenju svog biznisa, voljela bih ponuditi neke cjenovno pristupačnije opcije za sve moje klijentice koje su tek na početku svojeg poduzetničkog puta i možda si nisu odmah u mogućnosti priuštiti custom-made dizajn.
Kako trenutno web stranice dizajniram od nule za svaku svoju klijenticu, sukladno potrebama njihovog biznisa, voljela bih u budućnosti ponuditi i opciju vlastitih predložaka koje bi tada mogli personalizirati prema vizualnom identitetu klijenta, kao semi-custom (jeftiniju) opciju. Uz to, voljela bih ponuditi i neke vodiče, radne bilježnice i slično koje bi pomogle onim vlasnicama malih biznisa koje su još u do-it-yourself fazi i nisu financijski spremne na ulaganje u dizajnera ali znaju koliko je dobar vizualni identitet ili web danas bitan za privlačenje idealnih klijenata.
I za kraj, gdje te mogu pronaći čitateljice zainteresirane za tvoje usluge?
Više o meni i mojim uslugama možete pronaći na webu sofistico.studio. Na njemu pišem i blog sa korisnim savjetima vezanima uz poslovanje malih biznisa, branding i web stranice. Za hrpu bite-sized savjeta i trikova (pa čak i ako si samo u diy fazi) možete me zapratiti na Instagramu (ili Faceboku) na profilu @sofistico.studio. Uvijek možete popričati sa mnom u inboxu ili mailom na irina@sofistico.studio – veselim se upoznati svaku od vas i pomoći vam da predstavite svoj biznis u pravom svjetlu, onako kako on to zaslužuje i kako će ostati zamijećen.