Na početku nikako. Poslije kroz rezultate.
Zvuči jednostavno.. 🙂
Na početku nam treba jako puno vremena za nešto napraviti, ali to ne znači da možemo naplatiti sve svoje sate. Jer bi po toj logici početnici zarađivali mnogostruko više nego profesionalci. A znamo da u stvarnosti to nije tako. I hvala Bogu da nije.
S vremenom znamo više, stječemo iskustvo, postajemo brže – i taj komplet naplaćujemo!
Primjeri iz prakse
Zna mi se dogoditi da mi netko kaže: „Daj mi preporuku za nešto/nekoga, ti to sigurno znaš.“
Tako je, znam. Ali znam i koliko sam vremena, volje i truda uložila da bi došla do toga da to znam. Npr. nekome treba 6 sati za izradu haljine, a meni treba 6 sati za pronaći fotografa za vjenčanje. Sigurna sam da bi veći broj ljudi bio spreman dati 350 kn za haljinu, nego za gotovu informaciju. Iako, s tih 350 kn su uštedjeli 6 sati (a vjerojatno i više, ako kreću u istraživanje od nule).
Imam još jednu izjavu. Ta mi je „najdraža“.
„Wow, ti za jedan dan koordinacije vjenčanja zaradiš nečiju mjesečnu plaću.“
Da.
A znaš li da to uključuje:
- 5 dodatnih edukacija (i više od 15 000,00 kn), nakon završenog fakulteta
- godine rada bez (stalnih) primanja
- gradnja iskustva kroz „male stvari“
- godine networkinga i građenja osobnog brenda
- mjesec dana pripreme za taj jedan dan
- 3 službena sastanka s mladencima
- milijun poruka izmijenjenih s mladenkom
- tona odgovornosti na dan vjenčanja
- taj radni dan traje minimalno 16 sati
- masa strpljenja da dođem do faze da koordinaciju mogu naplatiti?
Još uvijek misliš da za jedan dan zaradim mjesečnu plaću?
Mislim da nam je svima dobro poznata izreka..
„You don’t pay me for the 5 minutes I spent to do it, you have to pay me for 10 years I spent learning how to do it in 5 minutes.”
Da se ne lažemo i ja se ulovim da kažem: „Ma skupo je!“. I to je OK. Skupo je za mene u tom trenutku. Ali to ne znači da to toliko ne vrijedi. Posebice ako samo malo razmisliš – što sve dobivaš za tu cijenu? Što dobivaš, a što štediš? Kad god platim uslugu-uštedjela sam svoje vrijeme! Jedina valuta koju ne mogu vratiti.
Kod naplaćivanja usluge je problem neopipljivosti. Često si uslugu klijenti ne mogu vizualizirati i na prvu ne vide benefit koji im donosi, nije im nacrtan. Kao što je nacrtana haljina. Zato trebamo biti full kreativne, full detaljne i full strpljive. Da steknemo povjerenje klijenata, da skupimo dovoljno iskustva i da rezultati počnu govoriti umjesto nas. Nije brzo, nije jednostavno, nije lako.. ali je ujedno tako genijalno kad počnu stizati plodovi nakon godina truda i ulaganja. I kad je to ono što stvaaaarno voliš!
Nadam se da nisi očekivala čarobnu formulu i odgovor na pitanje iz naslova-jer univerzalan odgovor na to pitanje ne postoji. Jedina formula koja za mene ima smisla je rad+trud+strpljenje+ljubav!
Koliko ćemo rada, truda, strpljenja i ljubavi uložiti u naš posao – ovisi o svakoj od nas. Ali znam da se isplati. 🙂