Nedavno se ponovno na društvenim mrežama proteglo pitanje o tomu – niširati se ili ne? Odnosno, da li odabrati samo jedno usko područje svog djelovanja, ili pak krenuti sa širom lepezom ponuda?
Stoga ti u ovih nekoliko redaka želim dati konkretan odgovor na to pitanje iz svoje perspektive, a i onog što viđam na tržištu.
Glavna uloga poduzetnika
Kao što ti je već poznato, kao poduzetnik moraš baratati raznim područjima. Sve ono što inače viđamo u korporaciji, sada si ti sam. HR, informatičar, CEO, korisnička podrška, istraživač tržišta, odjel za financije, kreator, prodajni stručnjak.. I ako se sad pitaš, pa što će mi još uloga? Kad da se i s njom bavim? Odgovor slijedi uskoro.
Naime, ovo su uloge u koje ćeš kao poduzetnik morati preuzeti, kada krećeš u solo poslovanje. Niša je nešto drugo. Niša je tvoj prostor za manevar na tržištu.
Kako ovo izgleda u praksi?
Hajmo ovo sagledati na praktičnom primjeru. Zamisli da pišeš knjigu. Tvoj fokus je naravno završiti djelo i plasirati ga na tržište. Po ovom, tvoja glavna niša je biti autor. No, onda skužiš da su troškovi tiskanja knjige, lekture i izdavaštva viši od predviđenog. Sad ti preostaju dvije opcije:
- Da li da se osloniš prvenstveno i jedino na uspješnu prodaju svoje knjige?
- Ili ćeš pronaći još koju soluciju, dok je sama knjiga u pripremi?
Ja uvijek navijam za drugu opciju, jer ne želimo vrijednost tog djela dovesti u pitanje s financijama koje nam u tom trenutku trebaju.
Odnosno, ako ne prodaš xy primjeraka svoje knjige i ne zaradiš koliko ti je potrebno – to ne znači da tvoje djelo, tj. tvoja ideja ne vrijedi. To samo znači, da na tržištu moramo ponuditi još nešto, kako bi onda zarada od knjige bila kao ‘šlag na torti’.
A soluciju ne trebamo dugo tražiti. Dovoljno je samo pogledati ostale vještine s kojima raspolažeš, pa makar one bile van branše u kojoj je pisana knjiga.
Uvijek ciljaj šire
Kao i većina mojih klijenata poduzetnika i sama sam krenula od nule. I slušala sam kako je dobro da me ljudi od starta prepoznaju kao stručnjaka za to i to područje, jer će mi dugoročno brendiranje biti lakše.
To je istina, ali sužavanjem svoje niše u tolikoj mjeri na samom početku, sužavaš i prostore gdje možeš izbrusiti neku novu vještinu, a i doći do nekog novog izvora prihoda. Upravo zbog ovog, danas kad definiram temelje nečijeg biznisa, ujedno definiramo minimalno 3 poslovna modela.
Jedan je za tvoju primarnu djelatnost, a druga dva su više sezonska nadopuna i dodatni prihodi za sami start. Naravno da nećeš od početka znati kad ti što bolje ide, ali sa svakom godinom više u poslovanju, točno ćeš predvidjeti – kada se stvaraju rupe i u kojim periodima tvojim klijentima treba neka druga vrsta tvoje ponude?
U hodu se lako prilagodimo, a s vremenom neke stvari i otpadnu, jer je zarada doživjela svoj zadovoljavajući level. Ali na samom poduzetničkom startu, ovo će ti omogućiti manje stresa oko financija, što znači manje besanih noći koje ćeš provesti u razmišljanju – kad će sljedeći klijent, a s njim i određeni prihodi?
Što od ovog je bitno za tebe?
Želim da znaš da se u svakom trenutku možeš opredijeliti za ono što voliš I što ti leži. Ali od samog starta, uvelike će ti pomoć pristup – ponudi šaroliko.
Možda baš sljedeća radionica uživo, dovede neke nove ljude za tvoju 1:1 ponudu, kao i javni nastup na eventu. Ili, što kad bi netko kupio tvoju knjigu, a zatim toj istoj osobi ponudiš edukativni program kako da i sama objavi svoj tekst?
Opcije i kombinacije su ti neograničene, ako se usudiš izići izvan okvira svoje unaprijed definirane uloge.