Koliko uloga nam je dopušteno imati u poduzetništvu?

by Ivana Deak
137 views

Nedavno se ponovno na društvenim mrežama proteglo pitanje o tomu – niširati se ili ne? Odnosno, da li odabrati samo jedno usko područje svog djelovanja, ili pak krenuti sa širom lepezom ponuda?

Stoga ti u ovih nekoliko redaka želim dati konkretan odgovor na to pitanje iz svoje perspektive, a i onog što viđam na tržištu.

Glavna uloga poduzetnika

Kao što ti je već poznato, kao poduzetnik moraš baratati raznim područjima. Sve ono što inače viđamo u korporaciji, sada si ti sam.  HR, informatičar, CEO, korisnička podrška, istraživač tržišta, odjel za financije, kreator, prodajni stručnjak.. I ako se sad pitaš, pa što će mi još uloga? Kad da se i s njom bavim? Odgovor slijedi uskoro.

Naime, ovo su uloge u koje ćeš kao poduzetnik morati preuzeti, kada krećeš u solo poslovanje. Niša je nešto drugo. Niša je tvoj prostor za manevar na tržištu.

Kako ovo izgleda u praksi?

Hajmo ovo sagledati na praktičnom primjeru. Zamisli da pišeš knjigu. Tvoj fokus je naravno završiti djelo i plasirati ga na tržište. Po ovom, tvoja glavna niša je biti autor. No, onda skužiš da su troškovi tiskanja knjige, lekture i izdavaštva viši od predviđenog. Sad ti preostaju dvije opcije:

  1. Da li da se osloniš prvenstveno i jedino na uspješnu prodaju svoje knjige?
  2. Ili ćeš pronaći još koju soluciju, dok je sama knjiga u pripremi?

Ja uvijek navijam za drugu opciju, jer ne želimo vrijednost tog djela dovesti u pitanje s financijama koje nam u tom trenutku trebaju.

Odnosno, ako ne prodaš xy primjeraka svoje knjige i ne zaradiš koliko ti je potrebno – to ne znači da tvoje djelo, tj. tvoja ideja ne vrijedi. To samo znači, da na tržištu moramo ponuditi još nešto, kako bi onda zarada od knjige bila kao ‘šlag na torti’.

A soluciju ne trebamo dugo tražiti. Dovoljno je samo pogledati ostale vještine s kojima raspolažeš, pa makar one bile van branše u kojoj je pisana knjiga.

Uvijek ciljaj šire

Kao i većina mojih klijenata poduzetnika i sama sam krenula od nule. I slušala sam kako je dobro da me ljudi od starta prepoznaju kao stručnjaka za to i to područje, jer će mi dugoročno brendiranje biti lakše.

To je istina, ali sužavanjem svoje niše u tolikoj mjeri na samom početku, sužavaš i prostore gdje možeš izbrusiti neku novu vještinu, a i doći do nekog novog izvora prihoda. Upravo zbog ovog, danas kad definiram temelje nečijeg biznisa, ujedno definiramo minimalno 3 poslovna modela.

Jedan je za tvoju primarnu djelatnost, a druga dva su više sezonska nadopuna i dodatni prihodi za sami start.  Naravno da nećeš od početka znati kad ti što bolje ide, ali sa svakom godinom više u poslovanju, točno ćeš predvidjeti – kada se stvaraju rupe i u kojim periodima tvojim klijentima treba neka druga vrsta tvoje ponude?

U hodu se lako prilagodimo, a s vremenom neke stvari i otpadnu, jer je zarada doživjela svoj zadovoljavajući level. Ali na samom poduzetničkom startu, ovo će ti omogućiti manje stresa oko financija, što znači manje besanih noći koje ćeš provesti u razmišljanju – kad će sljedeći klijent, a s njim i određeni prihodi?

Što od ovog je bitno za tebe?

Želim da znaš da se u svakom trenutku možeš opredijeliti za ono što voliš I što ti leži. Ali od samog starta, uvelike će ti pomoć pristup – ponudi šaroliko.


Možda baš sljedeća radionica uživo, dovede neke nove ljude za tvoju 1:1 ponudu, kao i javni nastup na eventu. Ili, što kad bi netko kupio tvoju knjigu, a zatim toj istoj osobi ponudiš edukativni program kako da i sama objavi svoj tekst?


Opcije i kombinacije su ti neograničene, ako se usudiš izići izvan okvira svoje unaprijed definirane uloge.

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More