Laura Plantak: Tehnologija treba služiti ljudima, a ne obratno

by Vaše Priče
358 views

Pozdrav svima! Ja sam Laura Plantak, poduzetnica i konzultantica koja je iskreno već od malih nogu htjela “biti svoja šefica”. Od male znatiželjne curice koja je postavljala milijun pitanja, do štreberice koja je morala sve isprobati i znati, s milijun hobija i interesa do poduzetnice koja svaki dan gleda kao igru i priliku za brušenje talenata i istraživanje koje rezultira stvaranjem vrijednosti za druge tvrtke, jer im rješava probleme.

Otvorila sam tvrtku s 26. godina, manje od godinu dana nakon što sam magistrirala. Prijavom na potporu za samozapošljavanje sam predala poslovni plan koji je kasnije izrastao u Proprium.

Naravno, moja prvotna “savršena” vizija raspala se već u prvim danima na tržištu kad sam shvatila da postoji cijeli niz stvari koje mogu, ali i koje nimalo ne mogu kontrolirati i tako je krenula luda vožnja puna izazova, koja se tek nakon šest godina sve više stabilizira.

Danas sa sigurnošću mogu reći da je glavna ponuda Propriuma, optimizacija i automatizacija poslovnih procesa putem no-code alata, nešto čemu sam se potpuno posvetila i u čemu sam pronašla smisao.

Od samih početaka, moja ideja je bila da tehnologija treba služiti ljudima, a ne obratno. Upravo zato sam uložila ogroman broj sati u istraživanje i testiranje raznih softvera. Ono što sam usput otkrila, a to mnogi ne koriste, jest da većina plaćenih verzija nudi chat uživo s korisničkom službom, a prije korištenja softvera, većina softvera pruža demo sastanak s prodajnim predstavnikom, uglavnom bez dodatne naplate. Dovoljno je javiti se i zatražiti pomoć oko bilo kojeg problema ili specifičnog pitanja. To sam “iskoristila” u najboljem smislu te riječi, jer nije rijetkost da vam već na prvom pozivu ili chatu predstavnik softvera razjasni kako najbolje iskoristiti alat, što vam u konačnici štedi vrijeme.

Kako sam sama sebi rješavala probleme kroz softver, koristeći softver shvatila sam da razumijem što je poduzetnicima potrebno i mogu to prenijeti bez tehnološkog žargona te pojednostaviti stvari, učiniti na prvi pogled komplicirane sustave, jako pristupačnima i jasnima. Započela sam implementirati softver i na temelju uspješnih projekata i iskustava okrunila to znanje sa službenim ClickUp Vetted consultant statusom, SmartSuite certificiranim konzultant statusom i Hubspot partner statusom Propriuma.

Osim formalne naobrazbe, stalno istražujem i testiram nove metodologije, no-code rješenja, slušam mentore, čitam blogove, pratim konferencije i upijam sve što mogu.

Možete li nam reći nešto više o Propriumu i što vas čini drugačijima na tržištu?

Proprium je konzultantska agencija specijalizirana za no-code implementacije. Trenutačno imamo preko 250 uspješno završenih projekata za 170+ klijenata u 15+ zemalja.

Zašto smo drukčiji?

1. Ekonomsko-IT pristup
Sve što radimo objašnjavamo na “jeziku poduzetnika”, kombinirajući tehničke i ekonomske aspekte. Razumijemo poslovanje i softver i jednostavno “prevodimo” procese tvrtke u odabrani no-code alat. Pomažemo vam i u razgovoru s korisničkim službama softvera, jer znamo što treba pitati, što treba provjeriti, kako uštedjeti novac – i što je još važnije, sačuvati živce.

2. Operativno iskustvo
Nismo samo “teoretičari”. Isprva smo iste izazove rješavali sebi, a danas to iskustvo koristimo da isto napravimo i za naše klijente. Dakle, točno znamo gdje je “bol” i koliko je frustrirajuće trošiti sate na softver ili tutorijale koji ne donose konkretne rezultate (samo potrošen novac i vrijeme).

3. Ušteda vremena i novca
Nekad vam ni ne trebaju dodatni skupi softveri jer možda već unutar onoga što imate postoje funkcionalnosti o kojima niste znali, ili postoje besplatni (ili jeftiniji) alati, s kojima nimalo ne gubite kvalitetu i koje možete koristiti umjesto trenutačnih na puno kvalitetniji način.

4. Individualni pristup
Ne postoji gotovo rješenje koje svima odgovara. Mi radimo na tome da razumijemo vas, vaše potrebe i ciljeve i vaše izazove, time možete donijeti informiranu odluku koji softver koristiti nakon čega smo na raspolaganju za edukaciju vašeg tima i upute te održavanje nakon implementacije. Tu smo, ako bilo što zapne.

Najviše volim reći da svaka organizacija može postići puno više kad se oslobodi repetitivnih zadataka i usmjeri na ono što im donosi pravu vrijednost. Tada tehnologija stvarno postaje podrška, a ne prepreka i trošak.

Što je točno no-code softver i zašto je važan?

No-code (ili low-code) softver postaje sve popularniji: postoje prognoze da će 70 % novih aplikacija biti izrađeno upravo tako. To je dio većeg trenda “demokratizacije” razvoja softvera – znači, ne trebate biti developer da biste složili moćne poslovne procese.

Za hrvatske (i regionalne) poduzetnice i poduzetnike ovo je sjajno jer:
– Manje ovisite o skupim i dugotrajnim razvojnim projektima, koji vam nisu prioritet kad ste početnik ili malo poslovanje.
– Timovi bez IT pozadine mogu samostalno prilagođavati CRM, raditi integracije ili slagati baze podataka.
– Lakše i brže testirate prototipe ili rješenje.

Koji su najčešći izazovi s kojima se klijenti susreću pri implementaciji softvera?

1. Nedostatak jasne vizije i ciljeva
Mnogi hrle uvoditi nešto “jer je popularno”, ali nemaju pojma kako će time unaprijediti posao. Onda se dogodi da potroše vrijeme i novac, a rezultat je umjesto prvotnog kaosa, digitalni kaos.

2. Otpor prema promjenama
Zaposlenicima je često neugodno ako misle da ih softver prati “u svakom kliku” ili se boje da će im ukinuti radno mjesto. U stvarnosti, alati rasterećuju ljude od monotonih stvari i ostavljaju im više prostora za kreativnije zadatke.

3. Manjak integracije
Ako riješite samo jedan segment (npr. prodaja, uvođenjem samo CRM-a), a ne povezete ga s financijama ili skladištem ili marketingom, gubite jako puno funkcionalnosti koje će unaprijediti poslovanje. Potrebno je vidjeti širu sliku kako se sve uklapa zajedno.

4. Manjak vremena za prilagodbu i obuku
Uvođenje novog sustava preko noći ili u kratkom roku rezultira ogromnim otporom i manjkom prilagodbe. Potrebno je postaviti plan upravljanja promjenom i učenja koje sa strpljenjem donosi dugoročne rezultate. Uz to, ne možete zaustaviti poslovanje i uvesti softver, morate ga uvoditi u segmentima i fazama dok poslovanje neometano funkcionira.

Zašto je priprema poslovnih procesa ključna prije odabira softvera?

Ako ne znate što konkretno želite poboljšati, nećete moći znati kako i s čime. Kaos samo prelazi u digitalni kaos, ako ne postoje jasni i definirani procesi. Moramo mapirati tko, što i gdje radi, tko je za što odgovoran i gdje gubite najviše vremena, tek onda možemo ići na iduće korake.

Možete li nam pojasniti vaš proces rada i što klijenti mogu očekivati od suradnje s vama?

Naš proces rada ovisi o tome trebate li jednokratnu pomoć tijekom 1:1 IT konzultacije, pomoć pri strategiji ili mapiranju procesa, odabiru softvera ili projekt implementacije i automatizacije, treninga tima za softver, pisanje procedura za korištenje softvera ili održavanje nakon vlastite ili naše implementacije.

Proces se može generalno rastaviti na sljedeće faze, ali ovisi o svakom projektu ponaosob te je ovo generalizirani popis:
1. Uvodna analiza: Sjednemo (uživo ili online) i razgovaramo o tome kakve probleme imate, koliko ljudi imate u timu i koje su vam želje.

2. Mapiranje procesa: Zajedno vizualno prikažemo vaše trenutačne procese, definiramo gdje gubite najviše vremena, gdje nastaju nesporazumi, koliko programa već koristite i sl.

3. Odabir alata: Nakon što imamo jasnu sliku, razgovaramo o softveru i kombinaciji softvera (npr. ClickUp za upravljanje zadatcima i projektima, SmartSuite za bazu podataka ili HubSpot za prodaju i marketing, uz puno ostalih opcija).

4. Implementacija: Povezujemo odabrani proces i sustav u jedan ekosustav i prilagođavamo softver vašem načinu rada te uspostavljamo automatizaciju repetitivnih zadataka i aktivnosti.

5. Testna faza i edukacija: Upoznajemo vas sa samim softverom i vašom prilagodbom te vi i vaš tim uz upute provjeravate sve što je prilagođeno.

6. Podrška: Nastavljamo biti dostupni i nakon postavljanja sustava, ako se vaši procesi promijene, ako morate dodati nove informacije ili trebate educirati novog člana tima uz ostale potrebe.

Kako izgledaju prvi koraci u odabiru odgovarajućeg softvera za poslovanje?

1. Popišite probleme koje želite riješiti (npr. ručni unos podataka, gubitak e-mailova, dupli Excel dokumenti,…).
2. Postavite ciljeve koje želite ostvariti (npr. želim da prodajni tim ima jasan uvid u klijente ili želim smanjiti ručni rad u administraciji za 50%).
3. Analizirajte dostupna rješenja. Usporedite cijene, funkcionalnosti i recenzije.
4. Testirajte. Mnogi alati nude besplatne probne verzije.
5. Javite mi se. Ako ste i dalje zbunjeni, javite se, uštedjet ćete puno vremena.

Koji je bio najveći izazov u vašem poduzetničkom putu i kako ste ga savladali?

U šest godina poslovanja, doživjela sam dva velika “tornada”. I nazivam ih tako jer su oba pomela sve i privatno i poslovno. Prvi se dogodio kada je pandemija zatvorila svijet. Do tada sam nudila uglavnom usluge koje su zahtijevale rad uživo i preko noći sve suradnje su otkazane, a prihodi – nestali. Drugi puta, nekoliko godina kasnije, doživjela sam ozbiljne osobne izazove i opet se našla pred novim zidom gdje nisam bila sigurna jesam li uopće sposobna nastaviti.

Kako sam to prevladala? Pa, uz puno maramica i kave (preporučujem espresso), dala sam si vremena da budem tužna. Radila sam na nošenju sa situacijama i razgovarala s puno ljudi te sam počela graditi novu sebe, a onda i poslovanje ponovno od nule. Shvatila sam da nemam razinu kontrole koju sam mislila da imam. Čak ni ako radim 24/7, štedim i odbijam putovanja i bilo kakvo veselje s nadom da će se to kasnije isplatiti, kasnije ne mora doći. Prevladala sam izazove jer sam naučila da život i posao idu paralelno i da je najbolji dio poduzetništva proces te da moram postaviti granice prema drugima, prema sebi i prihvatiti da je u redu otputovati, čak i nakon stresnog tjedna jer će problemi čekati, a većina njih se može riješiti puno brže nakon što iskusim ono što me odmaknulo od situacije.

“Tornada” su me otresla do srži i naučila sam da ne mogu “micromanageati” život. Natjerana sam bila shvatiti koje usluge i radni modeli mi najviše odgovaraju i u čemu stvarno uživam. Sve ostalo se posložilo i slaže se još uvijek zahvaljujući upornosti, mentorima i komunikaciji s ljudima koji znaju koliko su poduzetništvo i život nepredvidljivi.

Što bi savjetovali poduzetnicima koji razmatraju automatizaciju svojih poslovnih procesa?

1. Krenite polako: Nema potrebe sve automatizirati odjednom. Pričajte sa svojim timom i sami sa sobom i odredite prvi prioritet (npr. komunikacija, prodaja, administracija, …).

2. Budite iskreni s timom: Cilj nije nikoga “ukloniti” iz tima, nego im olakšati posao. Nitko ne voli repetitivno kopiranje podataka.

3. Shvatite da je ovo proces. Jednom kad krenete, samo ćete se dodatno usavršavati i prilagođavati rješenja kako vaše poslovanje raste.

Koji su glavni benefiti automatizacije i digitalizacije poslovnih procesa?

– Ušteda vremena: Manje ručnog unosa, manje copy-paste ludila, bez ljudskih grešaka unosa podataka.

– Točni podatci: Kad su podatci centralizirani, smanjuje se rizik da informacija zaluta ili se mail zagubi.

– Brže donošenje odluka: Imate odmah uvid u to tko radi što, koliko je projekt profitabilan, gdje vam “curi” vrijeme i novac.

– Manji stres u timu: Svi znaju za što je tko odgovoran i komunikacija se obavlja unutar jasnog sustava, umjesto u 20 različitih chatova.

– Skalabilnost: Kad se softver i procesi postave na zdrave temelje, puno je lakše rasti, zapošljavati nove ljude i ulaziti na nova tržišta.

Što biste rekli mlađoj verziji sebe na početku poduzetničkog puta?

Rekla bih joj: Kreni odmah, ne čekaj savršeni trenutak ili potpunu sigurnost – to ne postoji. Tvoj najjači adut je hrabrost da “prvo skočiš, a onda smišljaš kako ćeš plivati”. I da, ne moraš imati sve pod kontrolom. Bit će izazova, ali imaš u sebi sve što trebaš. Vjeruj si i kreni.

Kako balansirate poslovni i privatni život u poduzetništvu?

Ne vjerujem u formulu 8-8-8 (8 sati rada, 8 sati odmora, 8 sati spavanja). Za mene je balans kad sam sretna i uspijevam uskladiti ono što me veseli s onim što treba napraviti. Nekad se više posvetim poslu, nekad privatnom životu.

Najvažnija stvar mi je postaviti granice. Recimo, ne želim sastanke ponedjeljkom i petkom, i to jasno iskomuniciram klijentima. Shvatila sam da se ljudi prilagode. Ključno je reći im otvoreno kad jesam dostupna i ne fokusirati se na to kad nisam dostupna jer onda oni mogu planirati svoje vrijeme i znaju kad mogu očekivati odgovor.

Uz to, imam tematske dane, utorkom i četvrtkom radim s timom i klijentima, srijedom na kreiranju sadržaja, a ponedjeljak i petak ostaju slobodni za fokusirani rad na poslovanju i u poslovanju.

Koji su vaši dugoročni planovi za Proprium?

Želim da Proprium postane “go-to” mjesto za sve upite vezane uz no-code softver i digitalizaciju poslovanja, od samog početka do rasta i razvoja. Naša glavna misija ostaje pomoći poduzetnicima da oslobode vrijeme i um od repetitivnih zadataka i usredotoče se na ono po što su zapravo došli u poduzetništvo: svoju strast, kreativnost i rješavanje problema klijentima. Imamo jako puno ideja koje se tek pokreću, događaja i alata koje želimo ponuditi, tek smo počeli!

I za kraj, gdje vas mogu pronaći osobe zainteresirane za vaše usluge.



Tvrtkawww.proprium.hr i www.proprium.agency
Blogwww.lauraplantak.com
LinkedInhttps://www.linkedin.com/in/lauraplantak

Ako imate bilo kakvo pitanje, ili vam treba savjet, slobodno mi se javite na laura@proprium.hr. Vjerujem da se poduzetnice (i poduzetnici) mogu odlično povezati i jedni drugima olakšati život. veselim se upoznati vas i vaše projekte.

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More