(Ne) pričaj mi priču: storytelling za početnike

by Sara Tvrdić
372 views

Evo jedne istine: svi smo storytelleri. Čak i ako ne znamo što to znači. U ovoj objavi ćemo objasniti što je zapravo storytelling i kako ga možete primijeniti da unaprijedite svoje poslovanje.

Storytelling u doslovnom prijevodu znači pričanje priče. A ako obratite pažnju na ljude i svijet oko sebe, primijetit ćete jednu stvar: svi pričaju priče, bili toga svjesni ili ne. Djevojka koja šeta s prijateljicom i prepričava joj svoju posljednju ljubavnu dramu. Ambalaža vaše omiljene čokolade. Oglas za koncert. U svemu se kriju priče, i vidjet ćemo ih ako na njih obratimo pozornost.

I naši životi su priče, a mi smo njihovi protagonisti (ponekad i antagonisti). Odjeća koju biramo, modni dodaci, tetovaže, nakit, šminka, parfem, hrana koju kupujemo, automobili koje vozimo, svi naši izbori o nama govore više nego što smo toga svjesni. Govore o našem karakteru, iskustvima i vrijednostima, i pričaju priču svega onoga što jesmo. Svaka naša odluka da uložimo novac u neki proizvod odraz je naše osobnosti i raspoloženja. I zato je osnova dobrog marketinga razumijevanje ljudske psihologije.

Znate li da većinu odluka o kupovini donosimo na temelju emocija, a ne racionalnih odluka? Ako ne razumijemo srž proizvoda kojeg pokušavamo reklamirati i na koji način potaknuti emocionalnu reakciju kod ciljanih kupaca ili korisnika, možemo do prekosutra nabrajati vrhunske kvalitete proizvoda, ali i dalje nećemo ostvariti uspješnu prodaju. Barem ne u onoj mjeri u kojoj bismo to postigli putem storytellinga.

Zašto priče? Jer je pripovijedanje i pričanje priča oblik kreativnog izražavanja prisutan u svakoj kulturi i svakom društvu na svijetu. Stavite skupinu ljudi bilo gdje i ubrzo će jedni drugima početi pričati priče. Civilizacija kakvu danas poznajemo ne bi bila moguća bez kreativnosti. Ljudi su oduvijek stvarali: pjesme, slike, priče, kako bi jedni s drugima podijelili iskustvo i iz toga nešto naučili. Priče su od pamtivijeka naše sredstvo za razumijevanje svijeta, i naš mozak puno bolje pamti informacije kada ih sazna u obliku priče.

Još niste uvjereni? Ispričat ću vam priču. Početkom 2009. dvojica muškaraca su u njujorškim trgovinama rabljene robe nabavili stotinu predmeta koji se najbolje mogu opisati kao škart. Bila je to vrsta predmeta koje obično nalazimo na prašnjavim tavanima ili u junk ladicama, poput snježnih kugli, plastičnih igračaka, starih limenih bedževa, neiskorištenih kutija rođendanskih svijeća, pez dispenzera i izgubljenih ključeva. Sve skupa koštalo je 1,29 USD. Do studenog iste godine, na eBayu su uspjeli prodati sve predmete i postigli ukupnu cijenu od 3.612,51 dolara.

Pomoću kojih trikova im je to pošlo za rukom? Jednostavno je: bila je to čarolija storytellinga. Dvojica s početka priče kontaktirali su stotinu objavljenih pisaca, svaki od koji je dobio zadatak napisati kratku priču o predmetu koji mu je dodijeljen. Kad su stavili predmete na prodaju, umjesto suhoparnog opisa njihovih karakteristika, objavili su priče. Rezultati koje su postigli dokazali su da je emocionalna vrijednost koja proizlazi od dobre priče koja prati čak i najobičnije predmete toliko snažna da se, u pravim okolnostima, pretvara u značajnu materijalnu vrijednost.  

Ovo nije samo argument koji brandovima poboljšava prodaju. Ovo je argument koji objašnjava zašto brandovi uopće postoje. U kapitalističkom društvu izbora ne nedostaje. Ponekad ga je toliko da nas izluđuje. Mnogi od proizvoda koje nam se nude vrlo su slični, ali na kraju dana ipak moramo donijeti izbor, odlučiti se za jedne tenisice umjesto drugih, za jednu kavu umjesto druge. Specifične nijanse su ono što brand čini drugačijim od drugih, i priča o nijansama koja ih razdvaja od ostatka tržišta zapravo je priča tog cijelog branda. Neki ciljaju na najnižu cijenu, neki na najkvalitetniji proizvod, neki na tradiciju, a neki na inovaciju. Jednom kad shvatimo koja je priča u srži nekog proizvoda, znat ćemo na koji način je uobličiti tako da zaokupi pažnju onih kojima je namijenjena.

Kakve priče, kakvi bakrači, možda ćete reći. Ja nisam kreativan/kreativna, i moje umjetničke vještine utopile su se u lokvici sastava u osnovnoj školi o jeseni u mom gradu, kad kiša nije smjela padati već rominjati, a količina pridjeva bila je proporcionalna konačnoj ocjeni. Dozvolite da vam nimalo uvijeno kažem da su to gluposti. Svi smo kreativni, a previše pridjeva i priloga prije će naštetiti jasnoći vaše poruke, nego je obogatiti. Istina, neki su kreativni više, neki manje. Nečija kreativnost se očituje u kulinarskoj vještini, u uređenju doma, u radu s rukama, itd. Duboko vjerujem da je kreativnost mišić i što ga više vježbamo, to će biti razvijeniji.

Evo nekoliko brzih savjeta za ulazak u svijet kvalitetnog storytellinga:

  • Seks

Zezam se, ali zapravo i ne. Ovo vam je zaokupilo pažnju, zar ne? Prvo pravilo pisanja priče: dajte nam snažni početak. Prva rečenica mora biti udica koja će zaokupiti pažnju vaših čitatelja/korisnika/kupaca i tjerati ih da nastave čitati.

  • Specifičnost

Sjećate li se eksperimenta od maloprije? Znate li zašto je upalio i donio svojim kreatorima toliku zaradu? Zbog toga što je išao korak dalje od općenitog opisa. Umjesto toga, svaki proizvod pratila je priča puna specifičnih detalja. Specifično = stvarno. Nitko nema emocionalni doživljaj apstrakcija

  • Jasnoća

Nemojte da vaša priča bude šuma od koje se ne vidi stablo. Ako čitatelj/korisnik ne razumije srž vaše poruke, odnosno ako ona nije ispričana na dovoljno jasan i precizan način, zaludu vam kićenje i obećanja.

  • Fokus

Odlučite na što se želite usredotočiti, što vam je u ovom trenutku prioritet, i onda tome dajte najviše vremena i mjesta na stranici. Ako puno toga pokušavamo, a raspršeni smo, dogodit će se da će nam priča vrludati i na kraju nećemo stići objasniti ni jednu ključnu poruku, a kamoli njih pet.

  • Vježba
    Nažalost, autorica ove objave teška srca mora priznati da uz sve svoje iskustvo, brojne objavljene knjige i još brojnije članke, još uvijek nije našla prečicu do cilja. Da bismo postali bolji pisci, bilo da se radi o copywritingu, content writingu ili književnosti, praksa je neizbježna. Ali vjerujte da se isplati. U svakom slučaju, ostaje vam priča… 🙂

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More