Možeš li nam se ukratko predstaviti. Čime se baviš, koliko dugo si već poduzetnica i čime si se bavila prije kretanja poduzetničkim stazama?
Ja sam Valentina i dolazim iz Istre. Majka sam prekrasne djevojčice od 4 i pol godine. Iako sam gradsko dijete, danas živim na selu i ovdje sam pronašla svoj mir. Magistra sam kulturologije, grafička dizajnerica i specijalistica digitalnog marketinga i brendiranja. Ove sam tri profesije objedinila u VB Creative, obrt za digitalni marketing i kreiranje sadržaja, koji je sa službenim radom započeo krajem lipnja. Svoju sam karijeru započela u novinarstvu i to na regionalnoj televiziji gdje sam naučila vještine copywritinga što je potpuna suprotnost načinu izražavanja na fakultetu (nadugo i naširoko) kojeg sam prvenstveno upisala iz ljubavi prema pisanoj riječi. Nakon što sam postala majka, zaposlila sam se u jednoj vinariji gdje sam radila kao suradnica u marketingu i administraciji. Upravo me ovaj posao potaknuo na daljnji rad na sebi te paralelno s poslom i brigom o obitelji, završavam i edukaciju za grafičku dizajnericu što je ujedno i posljednji posao kojeg sam radila za drugog. Naime, iako sam radila poslove koje sam obožavala, osjećala sam da nešto nedostaje, da mogu više. Mogla bih reći da sam o poduzetništvu sanjala odmalena. Zapravo, za mene je to bio jedini logičan potez, no čekala sam pravi trenutak koji je došao ni više ni manje – u obliku dijagnoze multiple skleroze. Tada sam znala da se radi o „ili sad ili nikad“ situaciji i odlučila skočiti.
Jesi li imala podršku okoline kad si odlučila postati poduzetnica? Što ti je bilo najteže?
Zapravo, bila sam iznenađena reakcijom moje okoline, pogotovo s obzirom na to da sam im ne baš tako davno, obznanila da imam dijagnozu koja uz sebe ima pridjev „neizlječivo“. U 90 % slučajeva reakcije su bile pozitivne i dobivala sam komentare poput: „pa da, ti si baš za to!“ te „odlična ideja, samo naprijed. Vjerujem da su velike stvari pred tobom!“. Dakako, mogla sam odabrati poslušati ostalih 10% koji su govorili „Jesi li sigurna da je to dobra ideja, ipak imaš dijagnozu, a poduzetništvo je stresno,“ no iskreno im ne zamjeram jer znam da oni jednostavno ne znaju drugačije te da u sebi ne posjeduju snagu za bilo kakve promjene u svojem životu.
Što te točno potaklo da pokreneš svoj posao?
Na posljednjem poslu kojeg sam obavljala, zdravstveno mi se stanje počelo pogoršavati, bolovi u leđima zbog sjedenja po 9 sati dnevno postali su nesnošljivi te nisam baš naišla na razumijevanje od strane poslodavaca. Bilo me je sram moje dijagnoze i premirala sam od straha da će me netko „razotkriti“. Odjednom se u meni nešto prelomilo i shvatila sam da svoju dijagnozu, taj dio mene, ne želim više skrivati. Odlučila sam svoju priču podijeliti javno, na svojem YouTube kanalu i kada sam to učinila, osjećala sam se kao da mi je pao kamen sa srca. Javio mi se velik broj ljudi iz bliže okoline koji su me podržali u novom stilu života, a upoznala sam i brojne poduzetnike koji, unatoč svojem zdravstvenom stanju, imaju svijet na dlanu. Tada sam odlučila – objedinit ću sve ono što znam, u čemu sam dobra i što volim u posao po mojoj mjeri. Upisala sam edukaciju digitalnog marketinga i brendiranja i shvatila da se želim posvetiti društvenim mrežama s naglaskom na Instagram. Kao nišu odabrala sam poduzetnike iz šireg područja zdravlja (joga, wellness, mindfulness, nutricionizam) o čemu sam ionako znala mnogo zbog promjene vlastitog stila života, no shvatila sam da mi se javlja sve veći broj poduzetnica koje imaju određenu dijagnozu, poput mene i poistovjećuju se s mojom situacijom. Iako sam krenula s idejom da ću kreirati sadržaj na društvenim mrežama za druge, sve je veći broj upita stizao sa strane poduzetnica koji svoje mreže žele voditi same, ali jednostavno ne znaju kako. Nakon što sam isprva odbijala takve upite, odlučila sam osmisliti individualni program koji je namijenjen snažnim poduzetnicama s dijagnozom koje sadržaj žele kreirati u skladu sa sobom i svojim zdravim životnim navikama i nazvala ga „Zdrava škola Instagrama“. Ovim ću se programom ujedno i prvi put predstaviti kao mentorica u Be Your Own Boss grupi i jedva čekam čuti inspirativne priče poduzetnica koje će se prijaviti na moj mentorski program.
Na svojim društvenim mrežama otvoreno pričaš o poduzetništvu iz perspektive osobe s dijagnozom. Možeš li nam reći malo više o tome zašto ti je to važno?
Smatram da se o poduzetnicima s dijagnozom premalo priča, ako i uopće. Spomenula sam da sam se sramila svoje dijagnoze i znam da nisam jedina. Često svoj brend želimo predstaviti u najboljem svjetlu, a bolest znači ranjivost. Upravo iz tog razloga poduzetnice često skrivaju svoje zdravstveno stanje. Boje se da će odbiti svoje klijente ili da će ih zajednica osuđivati. Ja sam željela pokazati da, iako imam dijagnozu, moj život još nije gotov već je tek započeo. Želim da klijentice koje rade sa mnom znaju da mi je zdravlje prioritet, baš kao što želim da se i one najprije pobrinu za sebe. Jer jedino zdrav poduzetnik je uspješan poduzetnik. Smatram da svoj brend možemo graditi i bez da izgorimo. Uz dobro vodstvo i prave smjernice, štedimo vrijeme koje možemo u konačnici posvetiti brizi o sebi.
Kako si privukla prve klijente? Što bi rekla da te izdvaja od konkurencije?
Svoj sam brend na društvenim mrežama počela graditi prije manje od godine dana, no moram priznati da je moj brend ovo što je danas tek punih 6 mjeseci. S obzirom na to da ništa ne volim prepuštati slučaju, imala sam ugovorene prve suradnje i prije no što sam službeno započela svoju poduzetničku priču. Pričala sam o pokretanju vlastitog poslovanja svima koje poznajem te su moji prvi klijenti bile osobe koje me poznaju osobno ili smo u prošlosti već surađivali na nekim projektima. Tek kad sam posložila svoje ciljeve i definirala kome se točno obraćam u online svijetu, klijenti su počeli pristizati sami. Prvu sam klijenticu privukla putem LinkedIna, dok su iduće došle preko Instagram platforme ili mojeg YouTube kanala. Moram priznati da sam jako ponosna na svoju zajednicu koja sadrži brojne inspirativne poduzetnice koje nisu odustale od sebe i svojih ciljeva, iako im je život pružio neke, ne baš idealne uvjete. Moja poslovna priča je od samog početka mnogo više od pukog brendiranja i društvenih mreža. Sve više shvaćam da je moja priča i ljubav prema zdravom stilu života, pružanju nade, podrške i optimizma, smjer u kojemu želim i moram ići. Volim i želim raditi s poduzetnicama koje također vole sebe. Toliko da im nešto poput dijagnoze ne predstavlja prepreku pri ostvarivanju vlastitih ciljeva. Tek kada sam shvatila da svoju prisutnost na društvenim mrežama ne moram graditi pod stresom, već da sadržaj mogu kreirati strateški, ciljano i uz minimalni trošak mojeg vremena i maksimalnu brigu o sebi, shvatila sam da imam uslugu koja vrijedi!
S kojim se izazovima u poslu najčešće suočavaš? Misliš li da je ženama teže u ovom poduzetničkom svijetu nego muškarcima?
S obzirom na to da svoj posao obavljam „online“ i održavam redovite sastanke upravo s poduzetnicama iz slične branše, ne bih rekla da je ženama u ovoj profesiji teže. Poznajem hrpu uspješnih poduzetnica koje su mi vječita inspiracija, a velik broj njih okupljen je upravo u ovoj grupi. Ta podrška je nešto što, barem koliko mi je poznato, muškarcima manjka. Moglo bi se reći da ne znaju što propuštaju!
Kako balansiraš svoj privatni i poslovni život kao poduzetnica?
S obzirom na to da velik dio svojeg života provodim u brizi o zdravlju, odmor mi je jednako važan koliko i karijera. Iako su mi na početku govorili „zaboravi na radno vrijeme kao poduzetnica“, meni je izuzetno važno da imam vrijeme u kojemu radim i vrijeme u kojemu odmaram. Vikendom i nakon 16 sati, laptop je ugašen, a sve što se još treba napraviti, mogu napraviti i sutra. Moram raditi pametno da izbjegnem „burnout“, što mi se u prošlosti događalo. Stres je najveći neprijatelj poduzetnika s dijagnozom, pogotovo dijagnozom multiple skleroze. Ovo znaju i klijenti s kojima radim i smatram da je iskrena komunikacija ključ uspješnog i transparentnog poslovanja.
Boriš li se s imposter sindromom?
Ovisi. Kada progovaram o tome kako organiziram svoju svakodnevicu kako bih kreirala sadržaj na način u skladu sa svojim zdravljem, tada zaista progovaram iz srca i želim pomoći onima koji nisu prisutni na društvenim mrežama jer misle da će im kreiranje sadržaja oduzeti previše vremena. S druge strane, iako imam praktički 3 diplome i dijete sam društvenih mreža, gotovo svakodnevno slušam podcaste i dodatno se educiram, imam osjećaj da konstantno kaskam za trendovima što je čest slučaj osoba koje se bave marketingom. Ne kaže se bez razloga da je u ovoj profesiji jedina konstanta – upravo promjena.
Imaš li kakve zanimljive planove za budućnost koje bi htjela podijeliti s nama?
Planova je mnogo. Osim što sam nedavno otvorila prijave za individualni program naziva „Zdrava škola Instagrama“, na jesen, upravo u ovoj grupi, planiram testirati isti program, no u grupnom formatu. Na ovaj način, program dobiva jednu dodanu vrijednost, a ona dolazi u obliku zajednice poduzetnica koje se nalaze u sličnoj situaciji. Naime, program će biti namijenjen brendovima koji promiču zdrave životne navike, odnosno poduzetnicama koje su pokrenule posao iz vlastitih zdravstvenih razloga, a sada se brinu i o zdravlju uma i tijela drugih. Smatram da je ovakvo inspirirajuće okruženje nešto što nama, poduzetnicama koje se suočavamo s određenim (zdravstvenim) izazovom, uvelike olakšava svakodnevicu i gura nas dalje. Moram napomenuti da pritom nikoga ne potičem da, ako se osjeća loše, pokrene vlastiti posao ili ustraje u njemu po cijenu vlastitog zdravlja, već se želim usmjeriti upravo na one poduzetnice koje su radom na sebi uspjele doći do toga da im dijagnoza ne predstavlja prepreku, već dodatnu motivaciju da rastu, razvijaju se, brinući pritom ne samo o svojem poslu, već i o sebi samima. Jer poduzetnik je temelj svojeg posla, a kada temelji nisu zdravi, ne možemo pričati o zdravom brendu.
A što bi sljedeće napravila kad bi znala da je sve moguće?
Prilično sam sigurna da bih još strastvenije pričala priču o ulozi zdravlja u poduzetništvu što je jedan smjer u kojemu se svakako vidim u budućnosti.
Gdje te mogu pronaći žene zainteresirane za tvoje usluge?
Osim Instagrama (https://www.instagram.com/valentinababic_socialmedia/), koji je trenutačno moja glavna platforma za objavljivanje, imam i LinkedIn (https://www.linkedin.com/in/valentina-babic/) te YouTube kanal (https://www.youtube.com/channel/UCGg4vIUqdJ4TOQl9JEzIgkQ). Osim toga, pokrenula sam i newsletter, čiji članovi imaju pristup sadržaju i ponudama koje ne objavljujem nigdje drugdje: (https://subscribepage.io/KTJ0fm?fbclid=IwAR0V5zOU3dcI5vNtzEQb3L6acJ_xhADjrJV2gYLY6v9NPFQ5mcz7o4aKj_k)
Web stranicu još uvijek nemam, ali aktivno radim na tome i nadam se da će svjetlo dana ugledati do kraja ove godine. Do tada koristim mail: valentinababicsocialmedia@gmail.com.