Vodič za debelu kožu u poduzetništvu

by Barbara Boltiš
474 views

Prije nego što sam krenula u svoju poduzetničku priču, uvijek sam govorila da ne želim raditi s ljudima. Ne mogu ni zamisliti koliko energije i strpljenja ima jedna učiteljica ili psihologinja koje veći dio svog radnog dana provedu u radu s ljudima. Međutim, shvatila sam da bilo gdje da odem i bilo što da radim, gotovo da nema bijega od ljudi.

Eventualno da radim na nekoj farmi ili da pišem knjige. Ipak, i tu bih morala raditi s ljudima jer ako mislim zaraditi novac od poljoprivrede i stočarstva, trebam nekome prodati ono što uzgajam. Ako pišem knjige, i dalje ih trebam promovirati kako bih ostvarila zaradu. Svi na ovaj ili onaj način rade s ljudima u manjoj ili većoj mjeri.

Zato sam ovaj tekst posvetila lekcijama koje su meni pomogle da se lakše snađem u radu s ljudima kroz poduzetništvo.

1. Ništa ne shvaćaj osobno

Kako u privatnom, tako i u poslovnom životu, većina ponašanja drugih ljudi nema izravno veze s nama. Često je riječ o njihovim programima i obrascima ponašanja koji su naučeni kroz životna iskustva. Uz to, svi mi imamo privatne živote i nismo upućeni što ljudi s kojima radimo proživljavaju. Zato je važno odvojiti se od ideje da nama netko nešto namjerno radi.

Zapravo, stvar je u tome da svatko funkcionira drukčije i trebamo vidjeti koliko je to „drukčije“ kompatibilno s nama.

2. Reci „ne“ čak i ako su pare dobre

Nemamo magičnu kuglu s kojom u samom početku možemo procijeniti kakva će neka suradnja biti. Ipak, već se na prvom sastanku može iščitati kakvu perspektivu klijent ima. Recimo, imala sam jedan sastanak za suradnju u obliku pisanja blogova gdje mi je rečeno nešto u stilu „ja sama stručno sve znam napisati, ali ne znam ova uljepšavanja i izmišljanja dodatnih riječi kao u marketingu“. To je u razini onog „psiholog naplaćuje ležanje na kauču“ ili „učiteljima je super jer su stalno na praznicima“.

Samo sam se nasmiješila jer sam znala da nema smisla pričati o količini znanja i uloženog vremena da bih mogla pretvoriti stručni jezik u „uljepšavanje i izmišljanje dodatnih riječi kao u marketingu“.

S razlogom se kaže da novac ne može kupiti sve. Za suradnju poput ove uvijek je bolje reći „ne“ (bez obzira na količinu novca) nego si uzeti u zadatak da nekome dokazuješ vrijednost onoga što radiš. Pogotovo kada osoba s druge strane ima formirano mišljenje koje je zasnovano na stereotipu.

3. Klijent (ni)je uvijek u pravu

U nekim profesijama klijenti imaju previše slobode sa svojim subjektivnim ukusom. Marketing, pogotovo ovaj organski s kojim se ja bavim, je posebno nezahvalan iz te perspektive. Dizajner interijera neće imati prevelike posljedice ako uklopi neki ružan element koji klijent jako želi u njihov dom. S druge strane, marketinški stručnjak će imati jako velike posljedice u obliku rezultata ako pristane uklopiti ružan dizajn koji klijent želi na društvene mreže, web ili u ostale promotivne materijale.

Iako je u redu uvažiti neke zahtjeve klijenata, jako je važno postaviti granice. Vjerujem u izmjene, ali kad su one smislene i služe unapređenju projekta, ne kada su samo stvar osobnog ukusa.

4. Profesionalnost iznad svega

U prvoj lekciji spomenula sam da ne bismo ništa trebali shvaćati osobno. Postoje trenuci kada je to ekstremno teško. Nekad je gotovo nemoguće isključiti taj početni poriv da se krenemo boriti. Ipak, iz profesionalnog iskustva, naučila sam da je najbolje stisnuti kočnicu u tom trenutku. Kad se odvojimo od toga što nas je uzburkalo i damo si prostora, onda možemo napraviti bolju i smisleniju strategiju kako pristupiti situaciji.

Zadržavanjem profesionalnosti i odvajanjem od reaktivnosti, lakše i pametnije sam prekinula suradnje. Isto tako, uspjela sam zadržati svoje dostojanstvo ne dovodeći se u nepotrebne konflikte i rasprave.

5. Ponavljanje nije majka znanja (nego gluposti)

Kada s jednim klijentom ili više različitih klijenata proživljavate deja vu, vrijeme je za prihvaćanje ili prekid. Slično kao i u bilo kojoj vrsti odnosa, vjerojatnost da će se netko čarobno promijeniti nakon određenog vremena je jako mala. U tom slučaju imate dvije opcije – prihvatiti ili prekinuti.

Ako klijenti šalju projekte u zadnji tren, kasne s plaćanjem, ne daju vam dovoljno informacija i slično, sve se to može izliječiti komunikacijom ili dizanjem cijena. Ipak, ponekad se situacije ne mijenjaju bez obzira na količinu komunikacije i dizanje cijena. Tada, slično kao i u jednoj od prethodnih lekcija, posvetiti vrijeme tom klijentu nije vrijedno tih novaca.  

Što još trebaš znati?

Sve ove lekcije i „pravila“ mogu se preslikati na svakodnevni život. Dok nekim lekcijama bolje baratamo u privatnom životu, neke nam više sjedaju u poslovnom životu. Kao i većina poduzetnica koje će pročitati ovaj tekst, i ja sama nisam usavršila sve ove lekcije. Uvijek se pronađe nešto novo što me iznenadi i pruži novu priliku za učenje. Ipak, trudim se vraćati što je više moguće ovim pravilima kako bih ja sama i moj biznis što bolje funkcionirali.

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More